A Google keresőoptimalizálás 22 vastörvényeA Google kereső több mint 200 szempont alapján rendezi sorba a honlapokat. Ebből elég ezt a 22 kritikus rangsorolási faktort következetesen betartani, és weboldala az élmezőnybe repül. Ha ezek mindegyikét betartja, az Ön látogatottságában is hasonló fordulat várható:
1. ábra: a keresőoptimalizálás hatására kiugróan megnőtt a Google keresőből érkező látogatók száma: a napi látogatottság
Képzelje el, hogy a honlapját naponta legalább 3.000 kíváncsi és nyitott érdeklődő látogatja. Örömmel nézik a kínálatot, lelkesen olvassák az ajánlatát. Majd közöttük néhányan elégedetten vásárolnak. Nap, mint nap. Megszűnt az egyik legnagyobb probléma: Önnek többet már nem kell fizetőképes kereslet után kutatnia. Soha többet nem fogja azt érezni, hogy nincs kinek eladni. Ha Ön is arra vágyik, hogy ma a legolcsóbban szerezzen vevőket, szüksége lesz keresőoptimalizálásra. Mi az a keresőoptimalizálás?Hazábkban naponta kb. 3,5 millió ember keres a Google keresőben. Közöttük legalább 1 millióan vásárlási céllal. A döbbenetes, hogy akkor is az interneten tájékozódnak a vásárlás előtt, ha eszük ágában sincs a világhálón vásárolni. Az Ön leendő vevője a Google keresőbe írja be az Ön tevékenységét, vagy az Ön által forgalmazott termék nevét. Majd az ott található honlapok ajánlatait megversenyezteti egymással. Végül a nyerteshez meg el vásárolni. Óriási a harc, mivel az első oldalon csak 10 honlap szerepel. Az esetek 90 százalékában ebből a 10 találatból kerül ki a győztes. A vállalkozók felismerték a keresőoptimalizálás lehetőségeit és veszélyeit. Hiszen aki nincs az első találatok között, óriási forgalmad enged át a konkurenciának. Ennek az orvoslására találták ki a keresőoptimalizálást, aminek a feladata az első 10 találat közé juttatni, és ott tartani az Ön honlapját. Angolul "Search Engine Optimization". Ebből lett a SEO [ejtése: eszíó, magyarosítva: seó] mozaikszó. Google keresőoptimalizálás 1x1Régebben a Google keresőoptimalizálás alatt szinte mindenki linképítést értett. Aki a legtöbb linket gyűjti, az lesz az első. Nos, mára a helyzet kissé megváltozott. Három nagy csoportra bontható a keresőoptimalizálás teendők listája, ami ahhoz szükséges, hogy a honlapja bekerüljön az első 10 találat közé a Google keresőben:
Fontossági sorrendben vizsgáljuk meg a keresőoptimalizálás kiemelkedően fontos tényezőit: A "vizsgált oldal - kulcsszó" relevanciaA Google meghatázozza néhány szóban a vizsgált oldal (kezdőlap, termékek oldala, kapcsolat, referencia, tesztek, stb...) tartalmát. Feljegyzi a vizsgált oldalban leggyakrabban előforduló szavakat és a fontosabb helyeken (mint például dokumentum cím, képek aláírása, linkek szövege) található szavakat. Készít egy jegyzéket, amiből megállapítja az oldalra jellemző kulcsszavakat. Aranyszabály, hogy minden oldalt úgy kell felépíteni, hogy a Google által meghatározott kulcsszó egybe essen azzal, amire a leendő vevőink keresnek. Ha például Ön webkamerákat értékesít, akkor a "webkamera" szó gyakran forduljon elő az oldal szövegében. Szerepeljen a fontosabb helyeken, mint a dokumentum címe, meta leírások, linkek, félkövér kiemelések, satöbbi. Amikor a leendő vevője a "webkamera" kulcsszót írja a keresőbe, a Google úgy érzékeli, hogy az Ön honlapja közel áll a látogató vágyaihoz. Ezért jó rangsorolással fogja jutalmazni a honlapját. Általában 3-5 kulcsszót érdemes kiválasztani, amire célszerű erősen optimalizálni a vizsgált oldalt. Ami szolgáltatásoknál leginkább a kezdőlap, míg webáruházaknál a termékek oldalai. A "vizsgált oldal - kulcsszó" relevanciát ellenőrizze ezzel az eszközzel:
A folytatásban a "vizsgált oldal - kulcsszó" relevancia legfontosabb tényezőit boncolj lépésről-lépésre. #1 - Kulcsszó a dokumentum címében (TITLE)Kiemelkedően fontos a keresőoptimalizálás során, hogy a dokumentum címe tartalmazza a kulcsszavakat. Annyira fontos, hogy sokan azzal kezdtek el trükközni, hogy a dokumentum címét telezsúfolták kulcsszavakkal. Ez sajnos gyakori, és súlyos hiba. Ugyanis a Google bünteti azokat a honlapokat, amelyek kulcsszavakkal zsúfolják tele a dokimentum címét. Nem csak a büntetés miatt nem érdemes ezzel próbálkozni. Egy kulcsszó csak egyszer számít a dokumentum címében. Ha ugyanazt a kulcsszót kétszer helyezi el a dokumentum címében, nem jár érte több pont. #2 - Kulcsszó sűrűség az oldal szövegében (BODY)Miről szól egy oldal? Leginkább azzal adható vissza, hogy milyen szavak szerepelnek a leggyakrabban az oldal szövegében. Ez is egy olyan fontos terület, ahol sokszor próbálnak trükközni. Telezsúfolják az oldalt kulcsszavakkal, gondolván, hogy a mennyiséget díjazza a Google. Ez nem így van. Sőt! A kulcsszavak túlzott ismétlése büntetést von maga után. A túlzott "keresőoptimalizálás" visszájára is sülhet. Létezik egy természetes egyensúlya a kulcsszavak gyakoriságának. Ezt nevezik kulcsszó sűrűségnek. Optimális esetben a kulcsszó sűrűség 2-5 százalék. Nagyjából annak felel meg, hogy majdnem minden bekezdésben egyszer szerepel a kulcsszó. Fokozottan kell ügyelni a kulcsszó sűrűségre. Az oldal szövegében sokszor kell szerepelni a kulcsszónak - viszont kellően ellensúlyozni kell információban gazdag írással. A megfelelő keresőoptimalizálás mindenképp 7 százalék alatti kulcsszó sűrűséget céloz. #3 - Kulcsszó a címsorokban (H1, H2, H3)A Google tisztában van azzal, hogy az oldalon szereplő címsorokat sokkal nagyobb eséllyel olvassák el, mint a címsor alatti szöveget. Nyilvánvaló, hiszen a gyakran egybefolyó, és kevésbbé izgalmas mezei szövegtől szemmel jól láthatóan elkülönülnek a címsorok. A címsorokat sem lehet telezsúfolni kulcsszavakkal, mert szintén büntetés jár érte. A keresőoptimalizálás másik nagy csapdája. Megkülönböztetett szerep jár a H1-es címsornak. Értéke majdnem a dokumentum címével egyezik. Ehhez képest a többi címsor nincs ilyen fontossággal. Ezért egy oldalon belül lehetőleg csak egyszer használjuk a H1-es címsort. Míg a H2, H3 címsorokat gyakrabban. #4 - A vizsgált oldal tartalmi frissülésének százalékos arányaFontosnak tartja a Google, hogy naprakész információkat tárjon a felhasználói elé. Ezért fontos, hogy gyakran frissüljön az oldal. A gyakran frissülő oldal jobb helyezést kap. Emellett gyakoribb lesz a Googlebot látogatás. A Google azt vizsgálja, hogy a friss tartalom az arhív változat hány százalékát teszi ki. Egyformán óvakodni kell a túl kevés illetve a túl sok frissítéstől. A túl kevés frissítés olyan, mintha mi sem történt volna az oldallal. Az egyidejű túl nagy mértékű frissítés pedig az oldal hitelességét rontja. #5 - Kulcsszó a linkek szövegibenA honlapon nélkülözhetetlen szerepet töltenek be a linkek. Ezeken keresztül lehet navigálni egyik oldalról a másikra. A linkeken keresztül áramlik a látogatottság honlapok között. A link szövege az a néhány szó, amire "rá lehet kattintani". A keresőoptimalizálás ádáz harctere, de most nem a külső linkekről esik szó. Ez meghatározó jellegű az átkattintást tekintve. Ha jól informál a link szövege, jó eséllyel megtörténik az átkattintás. Ezért kritikus szerepe van a linkek szövegének, hiszen összességében óriási mennyiségű forgalmat generálnak. Az Ön honlapjáról kifelé áradó forgalmat a honlapján szereplő linkek szövege fogja meghatározni. Ha a linkek szövegei gyakran tartalmazzák a kulcsszót, azt jelentik, hogy az oldalon a látogató még rengeteg hasznos információt talál. Ami a témába vág ugyan, de más honlapon szerepel. #6 - A kifelé mutató linkek relevanciája a vizsgált oldallalNem nyújt egyforma élményt a felhasználónak, ha az Ön honlapján a linkeken keresztül releváns oldalra, vagy irreleváns oldalra navigálhatnak. Például, ha az Ön honlapján webkamerákről lehet olvasni, semmi keresni valója nincs olyan linknek, amely virágkötéssel foglalkozó oldalra viszi a látogatót. Helye van olyan linkeknek, amelyek a gyártó oldalára, terméktesztekre, vagy hasonló webkamerák oldalaira viszi a látogatót. A Google figyelemmel kíséri a honlapján szereplő linkeket, és jutalmazza, ha a felhasználó a honlapjáról releváns oldalakra navigálhat tovább. #7 - Kulcsszó a domain névben és a dokumentum webcímében (URL)A weboldal domain neve és webcíme alapján lehet az interneten megtalálni a dokumentumot. Olyan ez, mint egy útjelző tábla. Mikor a domain név és a webcím tartalmazza a kulcsszavakat, már sejteti az olvasó számára, hogy mit is fog találni az oldalon. A domain névben és a webcímben szereplő szavakat egymástól kötőjellel kell elválasztani. A kulcsszavak túlzsúfolása szintén büntetést von maga után. Visszájára sülhet el a keresőoptimalizálás a kulcsszó túlzsúfolással. #8 - Kulcsszó a képek aláírásában (ALT)A számítógépes program nem képes felismerni, hogy mit ábrázol egy-egy kép. Ezt hivatott megmondani a kép aláírása. Így a program már tudni fogja, hogy mit lát a felhasználó a képen. Ha szerepel néhány kép az oldalon, ami a témába vág, az növeli a relevanciát. A keresőoptimalizálás során törekedjen beszédes képaláírásokra. Emellett célszerű, ha a kép neve tartalmazza a kulcsszót. #9 - Kulcsszó a félkövér, dőlt és aláhúzott kiemelésekben (STRONG, EM, U)A szövegben szereplő kiemelések vonzzák a tekintetet. Nagyobb figyelmet kapnak a dokumentumban azok a szavak, amelyek félkövérrel vannak kiemelve. Általában a legfontosabb dolgokat különböztetik meg így. A Google tisztában van ezzel, és a félkövér, dőlt, aláhúzott szavakat fontosabbnak tartja az oldal többi szavánál. Egyik eszköze a keresőoptimalizálás kiaknázáshoz. Megfelelő szöveg megfelelő kiemelésekkel. #10 - A tartalom/kód arányA Google vizsgálja, hogyan aránylik az oldalból kinyerhető szöveges tartalom az oldalt felépítő HTML kódhoz. A kereső számára az jelent előnyt, ha sok szöveges tartalomat és kevés HTML kódot tartalmaz az oldal. Célszerű a HTML kódot minimálisra csökkenteni, például CSS és JQuery használatával.
Tipikus hiba, hogy a webdizájn tervezésnél a grafikus olyan oldalt készít, ami tele van például táblázatokkal. Ez nagyon rontja a tartalom/kód arányt. A webdizájn ilyen szempontból hatással van a keresőoptimalizálás eredményességére. Ideális dizájn nem tartalmaz túl sok táblázatot. Fókuszált, letisztult és egyszerű. #11 - A oldal betöltődési sebességeMióta a Google átlépett egy iszonyatosan nagy adatbázis méretet, egyre kevesebbnek bizonyult a meglevő kapacitása. Már nem járnak olyan gyakran a Google botok, mint 4 évvel ezelőtt. Az oldal gyors betöltődési sebessége a Google számára nagyon hasznos. A gyorsan betöltődő domaineket a Google sokkal hamarabb képes indexelni. Az oldal betöltődési sebességét a Google az összes oldal betöltődési sebességéhez viszonyítja. Melynek állapotát a Google Webmaster Tools-ban megnéhzetjük. Az oldal betöltési sebessége elsősorban a felhasználók számára fontos. Általános tapasztalat, hogy a lassan töltődő oldalak látogatottságot veszítenek. #12 - Kulcsszó a META leírásban (DESCRIPTION)Keresőoptimalizálás szempontjából NINCS jelentősége, hogy a kulcsszó szerepel-e a META leírásban, vagy sem. Mégis ki kell emelni, mert az átkattintások arányát nagyban javítja, vagy rontja a META leírás. A Google találati listán a címsor alatt két rövid sor következik. Ami vagy az oldal META leírása, vagy idézet az oldalról, ahol a kulcsszó szerepel. Ha a kulcsszó szerepel a META leírásban, akkor a META leírás első 255 karaktere szerepel a találati listán. Ezt nagyon jól fel lehet használni marketing célokra. Ütős META leírással el lehet halászni a látogatókat azoktól a honlapoktól, amelyek megelőzik az Ön honlapját. #13 - Átkattintások az oldalra a találati listán belülA Google felhasználja a felhasználók statisztikai adatait. Pontosan mérni tudja, hogy az adott kulcsszóra a látogatók melyik honlapra kattintottak. Ha azt érzékeli, hogy többségük a harmadik oldalra kattint, mielőtt az első kettőt megnézné, az első helyre emeli a honlapot a felhasználói igényeknek eleget téve. Itt jön képbe ismét a META leírás szerepe. Hiszen jó marketing dumával rá lehet venni, hogy ne sorban haladjon a honlapok között. Hanem ugorja át a látszólag kevésbbé releváns honlapokat. Ezzel nem csak extra látogatókat szerezhet, hanem előrébb is kúszhat a találati listán A "webhely - kulcsszó" relevanciaRégebben a keresési eredmények élvonalába kerülni egészen egyszerű volt. Készült egy oldal, ami tele van a kulcsszóval. Jól meg kellett linkelni, és már kész is az első hely receptje. A módszer virágzott is egy darabig, de ez a korszak mára teljesen eltűnt. Ma a Google jobban szeretné megállapítani, vajon az egész webhely mennyire releváns a kulcsszóval. A webhely összes oldalát tárolja és egyesével feldolgozza. Ezért a Google képes "egyben látni" a webhelyét. Kinyeri az egyes oldalakra jellemző kulcsszavakat. Ebből képez egy listát, amit párosít egy asszociációs adatbázissal. Megvizsgálja a belső linkeket. Keresi az új tartalmat, satöbbi. Most ezeket vizsgáljuk meg részletesen. #14 - A domain életkoraA Google szerint minél öregebb egy domain név, annál inkább megbízható. Valamit bizonyított: kiállta az idő próbáját. Az újonnan indexelt honlapokat fenntartással kezeli. Létezik egy ún. "sandbox" effektus. Az új oldalt a Google néhány hétig mérlegeli különböző szempontok alapján. Ha nem tapasztal határozott népszerűsödést, hagyja egy kicsit "homokozni" az új oldalt. Így ad előny a megbízható oldalnak számító korosabb honlapoknak. #15 - A webhelyre jellemző kulcsszavak
A Google szeretné kellő pontossággal megállapítani, hogy egy webhely miről szól. Feltérképezi az összes oldalt, majd megkeresi azokat a szavakat, amelyek az összes oldalt együtvéve a legtöbbet szerepelnek a webhelyen. #16 - Milyen időközönként gyarapodik új oldallal a webhelyEgy webhely hitelességét, naprakész állapotát jól jellemzi, milyen gyakran jelennek meg új cikkek, bejegyzések, hozzászólások. Vagyis milyen időközönként gyarapodik új oldallal a webhely. Az új oldalak előfordulása jelzi az oldal aktivitását. Semmilyen életjelet nem mutat magáról az az webhely, amelyik ugyanazokkal az oldalakkal várja a látogatókat évről évre. #17 - Belső linkek struktúrájaA webhelyen belüli navigáció a belső linkeken keresztül történik. A felhasználó ezeken a linkeken keresztül ismeri meg mélyebben a webhelyet. Egy oldal webhelyen belüli fontosságát az mutatja, hány belső link hivatkozik rá. Jobb elbírálásban szerepelnek azok az oldalak, amelyekre a webhely többi oldala a leggyakrabban hivatkozik. #18 - Az oldalra mutató linkek növekedési arányaA játszma koránt sem dőlt el azzal, hogy sikerült megszerezni a kiszemelt helyet a találati listán. Ugyanis könnyen el lehet veszíteni. A Google figyeli, hogy a keresési eredmények elején szereplő oldalak vajon még aktuálisak-e, vagy sem. Ezt többek között azzal tudja megtenni, hogy megvizsgálja az oldalra mutató linkek növekedési arányát. A vizsgálat időtartalma lehet 30, vagy akár 365 nap is. Így a Google egészen pontosan meg tudja határozni, hogy a nagyvilág aktuálisnak tartja-e még az adott oldalt. Ha nincsenek folyamatosan linkek, a Google úgy veszi, hogy a dokumentum felett eljárt már az idő. Hol van már a tavalyi hó... Az "oldalra hivatkozó linkek - kulcsszó" relevanciaA nagyvilág véleményét egy honlapról annak a fényében állapítja meg a Google, hogyan linkelik meg az oldalt más honlapok. Vizsgálja a linkek szövegét, minőségét, mennyiségét, életkorát, növekedési illetve csökkenési arányát. Ezek egyenként annyira fontosak, hogy külön-külön tárgyalom őket, de mindegyik egyformán fontos.
Nem elég egyszer megszerezni egy poziciót. Meg is kell tartani. Valójában erről szól a keresőoptimalizálás. A megszerzéshez, főleg a megtartáshoz rengeteg linkre van szükség. Ha nincs ötlete, hol kezdje a linképítést, kezdje itt:
Több, mint 100 magyar link katalógus, #19 - Az oldalra mutató linkek szövegeA linkeken keresztül áramlik a forgalom a honlapok között. A linkek szövege előre jelzi, hogy várhatóan milyen oldalra fog érkezni a látogató. A linkek szövege jelentősen használható az oldal tartalmának azonosítására. Gondoljon csak bele: a honlapjára más honlapokról csak úgy érkeznek látogatók természetes úton (és nem fizetett hirdetéssel), hogy elolvassák a link szövegét. Vagyis Ön bármit írhat az oldalban, a nagyvilág látogatói csakis annyit fognak tudni az Ön oldaláról, amit a linkek szövegében közölnek más honlap tulajdonosok. Kiemelkedően fontos, hogy az Ön oldalára mutató linkek szövegei tartalmazzák azokat a kulcsszavakat, amelyre Ön optimalizálta az oldalát. #20 - Az oldalra mutató linkek relevanciájaEgyetlen releváns link adott esetben többet érhet száz irreleváns linknél. A Google megvizsgálja, hogy a látogató a linkeken keresztül történő navigálása során milyen tartalommal találkozik. Két egymáshoz tartalmilag kapcsolódó oldal linkelését fontosnak tartja. Hiszen a tartalmak egymást kiegészítik. Míg két egymáshoz nem illő, irreleváns tartalom (például cipőbolt linkel egy autóbontó honlapját) nem nyújt felhasználói élményt. Kifejezetten törekedjen arra, hogy releváns oldalakról szerezzen linkeket. #21 - Az oldalra mutató linkek minőségeA link szövegén túl az is számít, hogy az Ön oldalát linkelő oldalt milyennek tartja a Google. Egy ismeretlen domain linkje kevesebbet ér, mint egy jól bejáratott domain linkje. A Google a link népszerűségére bevezette a PageRank kifejezést. A PageRank fontos szempont, de önmagában nem elegendő, ha az oldalra mutató linkek többi tulajdonságai elhanyagolásra kerülnek #22 - Az oldalra mutató linkek mennyiségeMinél több link mutat az oldalra, annál kedvezőbb elbírálást kap a honlap a rangsoroláskor. A Google nagyon okos, és figyeli a SPAM gyanús tevékenységeket. Ha hirtelen érkezik nagy mennyiségű link egy oldalra, az gyanús, még meg is büntetheti. Célszerű folyamatosan szerezni linkeket, mégpedig eltérő domainektől. Ugyanis a Google megvizsgálja azt is, hogy a linkek hány különböző domainről érkeznek. 10 különböző domainről érkező linkek fontosabbak 10.000 linknél, amely ugyanarról a domainről érkezik.
Rengeteg optimalizált oldalt kívánok, üdvözlettel:
Idő = Élet. Ne töltse idejét (életét) új ügyfelek szerzésével. Legyen több ütős honlapja is a Google kereső élmezőnyében. Impulzív reklámszövegekkel maximalizálja az eladások számát. Lazítson és élvezze, ahogy az online vevőszerző folyamat magától termeli a profitot. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:
98 ember köszönte meg.
|
|