Honlapkészítés tippek - honlapteszt.hu Kitöltött honlapteszt
Kezdőlap Online Marketing▾ Honlapkészítés▾ Keresőoptimalizálás▾ Google Adwords▾ Kapcsolat

2012. október 05, péntek 14:50

4 jel, ami biztosan 400 helyes büntetéshez vezet

A Leopárdfóka Hadművelet I. csapás:
A Pingvin-algoritmus működésének leleplezése

A háború megnyeréséhez először is tudnunk kell, hogy kivel, illetve mivel állunk szemben. Hadüzenet nélkül lerohanták és ostrom alá vették weboldalát a Google mérnökei. 2012. április 24-re virradó reggelen baljós előérzete támadt.

Túl nagy a csend. Nem csöng a telefon, nem jönnek e-mailek. A nap végére alig akar hinni a szemének: weboldala eltűnt a keresőből! Reménykedik benne, hogy ez csak egy egyszeri alkalom, de hetekkel később sem találni semmi nyomát a weboldalának.

Hidegzuhanyként rázta meg az esemény. Később hallott valamit... valami Google frissítés az oka... de nem tudja mit jelent - főként azt nem tudja, mit tehet ellene.

A LEOPÁRDFÓKA HADMŰVELET első csapásában először is bemutatom Önnek, hogy mi történt a weboldalával.

 

Pingvin 4 irányű támadása

A Pingvin-frissítés 4 stratégiai ponton támadja weboldalát

Mi az a Pingvin algoritmus frissítés?

Mindenki tudja használni a Google keresőt. Beírunk egy szót és a kereső kiad sok-sok weboldalt. Egy képernyőn 10 weboldalt látunk. Lapozással a következő 10 honlapot is megnézhetjük. Addig lapozgatunk, amíg kedvünk tartja.

A másodperc töredéke alatt elkészül a keresett kifejezéshez kapcsolódó weboldalak listája. A listát és a listán szereplő weboldalak sorrendjét egy számítógépes program határozza meg. Matematikai számítások alapján egyszerű összeadással és kivonással megállapítja a program, hogy az Ön weboldala milyen mértékben kapcsolódik a témához.

Ezt a programot nevezzük algoritmusnak.

A Google mérnökei folyamatosan azon dolgoznak, hogy az algoritmus a lehető legjobban témába vágó - szakszóval releváns - honlapokat a lista elejére, míg a kevésbé releváns weboldalakat a lista végére helyezze el.

Algoritmus frissítésnek nevezzük azt, amikor a Google mérnökei jelentősen változtatnak a rangsorolást megállapító algoritmus működésében. A módosított algoritmus egy teljesen más sorrendet határoz meg, mint a módosítás előtt.

2012. április 24-én a Google mérnökei bevezettek egy csokorra való algoritmus frissítést. Ezt elnevezték Pingvin algoritmus frissítésnek.

Miért olyan pusztító a Pingvin algoritmus frissítés?

A Pingvin algoritmus frissítésre mindig emlékezni fogunk. Ez az első eset, amikortól a Google komoly szankciókat alkalmaz, ha egy weboldalról csalást feltételez.

A keresési sorrendet meghatározó algoritmus szupertitkos. Senki sem lát bele a mérnökökön kívül. A keresőoptimalizálás célja éppen az, hogy az algoritmus működési elvébe bepillantást nyerjünk.

Hosszan tartó kutatással, kísérletezéssel kimutathatóak fontos tényezők, amelyek drámai hatással vannak a helyezések megállapítására. Ezeket hívjuk rangsorolási faktornak.

A rangsorolási faktorok ismeretében könnyedén élmezőnybe törhetett bárki.

2005-ben még csak kevesek ismerték a rangsorolási faktorokat. A titok gyorsan terjedt, 2008-ra már az egész világ ismerte a fő rangsorolási faktorokat.

Ekkor beindult egy óriási versengés: mindenki arra törekedett, hogy a konkurensét felülmúlja. A weboldal készítés elsődleges célja az volt, hogy az ismert rangsorolási faktoroknak tökéletesen megfeleljen a weboldal.

Gőzerővel beindult a rangsorolási faktorok túlteljesítése.

 

Túlságosan elburjánzott a webspam a keresőben. A Pingvin
alguritmus frissítés a webspam elleni küzdelem
egyik eszköze - a hivatalos álláspont szerint.

2012-re a rangsorolási faktorok túlteljesítése annyira általánossá vált, hogy már-már a Google integritását fenyegették. A keresőben nem a legjobban témába vágó honlapok voltak az első helyen. Hanem azok a honlapok, amelyek leginkább túlteljesítették a legfőbb rangsorolási faktort: a linképítést.

Iszonyatos linképítés indult be világszerte. Tömegével tűntek fel a linkkatalógusok, gyűjtőoldalak, linkpartner kapcsolatok és ezernyi módszer arra, hogyan lehet ingyen túlteljesíteni a linképítést.

Összeomlani látszott a Google algoritmusa: bárki bekerülhetett az élmezőnybe, aki konkurenseinél több linket gyűjtött. A weboldal tulajdonosokat egyetlen dolog érdekelte: hogyan lehet több linket gyűjteni, mint a konkurens honlapok.

Az értékes tartalom háttérbe szorult. Az értékes információ eltűnt a keresőből. A találatok tele voltak tömve olyan honlapokkal, amelyek a gyors meggazdagodás reményében kizárólag az eladással foglalkoztak.

Szinte bármit kerestünk, csak „vegyél” és „vegyél” típusú honlapokkal találkoztunk. Az oly fontos információ eléréséhez sokszor órákon keresztül kellett lapozni.

„Fel a kezekkel, csaló! Mesterséges linképítéssel és
olcsó tartalommal akarod átverni a rangosolási algoritmusomat?”

A Google úgy döntött, hogy kiválogatja a keresőből a szemetet. Leminősítette azokat a honlapokat, amelyek az információ és az értékes tartalom helyett gagyi szövegekkel és túlteljesített linképítéssel kerültek az élmezőnybe.

Elkészített a rangsorolási algoritmus mellett egy másik algoritmust. Ez az algoritmus időről-időre átvizsgálja a weboldalakat. Amelyik weboldalt a betáplált adatok szerint szemétnek minősíti az algoritmus, akár 400 helyes hátrasorolásos büntetést is kaphat a keresőben.

Gondolom kitalálta: ezt a másik algoritmust hívják Pingvin-nek.

Hogyan működik a Pingvin algoritmus frissítés?

Legjobb tudomásunk szerint a Pingvin algoritmus nem egy folyamatosan működő algoritmus. Időről-időre végigpásztázza a honlapokat és kiszórja a szemetet. Jártasabbak észreveszik a hasonlóságot a Pingvin és a PageRank algoritmus között. A PageRank algoritmus 100 naponként egyszer fut le. Valami hasonló módon működik a Pingvin is, de a futtatás ideje még ismeretlen.

Hosszan tartó kísérletekkel és kutatásokkal megállapítható, hogy a Pingvin algoritmus milyen szempontok alapján dönti el egy honlapról, hogy maradhat-e a keresőben, vagy repül a kukába.

Az egyre nagyobb „linképítés-lufi” kipukkanása jelezte, hogy a Pingvin frissítésnek első sorban a linképítéshez van köze. A feltételezés igaznak bizonyult.

A Pingvin algoritmus frissítés elsősorban:

  • a linkek számát
  • a linkek hivatkozási célját
  • a linkek szövegét

vizsgálja.

Egy sor kutatással megállapítható, hogy a Pingvin algoritmus a következő 4 jel esetén mindenképp a legsúlyosabb büntetést szabja ki:

  • HA: az Ön weboldalára hivatkozó linkek túlnyomó többsége az Ön weboldalának kezdőlapjára hivatkozik
  • ÉS: a kezdőlapra hivatkozó linkek szövege - kiemelten a link első szava - egy fontos kulcsszó
  • ÉS: a fontos kulcsszó keresése során az Ön weboldalának a kezdőlapja az első 100 helyezett között található
  • ÉS: a kezdőlap fontos elemeiben zömével megtalálható a fő kulcsszó
  • AKKOR: jellemzően 400-500 hellyel hátrasorolja honlapját az algoritmus majdnem minden esetben, amikor a fontos kulcsszót írják a keresőbe - vagy olyan kifejezést, amiben szerepel a fontos kulcsszó

Ha mást nem is, ezeket mindenképp jól vésse az eszébe, mert mindenképp súlyos büntetéshez vezetnek:

  • 1. Jel: Több száz kezdőlapra hivatkozó link
  • 2. Jel: A kezdőlapra hivatkozó linkek első szava zömében ugyanaz
  • 3. Jel: Ugyanez a szó az első szava a fontos HTML elemeknek (kiemelten a TITLE és H1)
  • 4. Jel: Amikor ugyanez a szó szerepel a keresési kifejezésben és a keresési eredmények között az Ön weboldalának a kezdőlapja is szerepel...
  • ...büntetés!

A 4 jel magyarázata

1. Jel: Több száz kezdőlapra hivatkozó link

A Google mérnökei észrevették, hogy a linkgyűjtő katalógusokban linkeket felhalmozó weboldalak elsősorban a kezdőlapot vették össztűz alá. A kezdőlapra hivatkozó linkek száma magasan kiemelkedik az összes többi oldalra hivatkozó linkek között.

Sokszor annyira, hogy a kezdőlapra hivatkozó linkek száma sokszorosa az összes többi, más aloldalra hivatkozó linkek számának összegénél.

 

Példa:

 

Egy virágárus a sok-sok linkgyűjtő katalógusból 214 linket szerzett, amely a kezdőlapra hivatkozik. A kezdőlapon kívül másik 7 oldalra szerzett linket (csokrok, árak, valentin nap, anyák napja, névnapok, évfordulók, ünnepek). Ezekre az aloldalakra 1-3 linket szerzett különféle oldalakról.

A kiugróan nagyarányú kezdőlapra hivatkozó linkek száma mesterséges linképítésre utal. Ha még 3 feltétel teljesük, akkor biztosan büntetésre számíthat.

 

2. Jel: A kezdőlapra hivatkozó linkek első szava zömében ugyanaz

Amikor kiugróan magas a kezdőlapra hivatkozó linkek száma, az már önmagában mesterséges linképítésre utaló jel. További vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy ezt igazolja az algoritmus.

Ezután a kezdőlapra hivatkozó linkek szövegét vizsgálja a Pingvin. Ha azt találja, hogy a kezdőlapra hivatkozó linkek szövege nagyfokú egyezést mutat, szinte biztosan megállapítható a csalás.

A Google mérnökei ugyanis csalásnak nevezik a mesterséges linképítést.

A csalás akkor szembetűnő, ha a kezdőlapra hivatkozó linkek zömében ugyanazzal a szóval kezdődnek.

 

Példa:

 

Egy virágárus tudja azt, hogy a linkek szavára helyezett kulcsszó fontos rangsorolási faktor. Ezért minden linkszövegében szerepel a „virág”, „virágküldés”.

Mivel nem is nagyon tud mit megadni ezeken kívül link szövegének, a linkek szövege zömében egyforma lesz. Maximum egy pici változás: „virág Budapesten” vagy „virágküldés Budapesten”.

Így alakul ki az a szokás, hogy a kezdőlapra hivatkozó linkek szövegének első szava majdnem minden esetben ugyanaz:  a „virág” vagy a „virágküldés”.

 

3. Jel: Ugyanez a szó az első szava a fontos HTML elemeknek (kiemelten a TITLE és H1)

Másik közismert rangsorolási faktor, hogy a fontos HTML elemekben szerepelni kell a kulcsszavaknak. Sőt, már az is jól ismert rangsorolási faktor, hogy a fontos HTML elemek első szava kiemelkedő jelentőséggel bír.

Ezért a link szövegében szereplő első szó nagy előfordulással az első szava lesz a fontos HTML elemeknek, mint például a TITLE és a H1.

 

Példa:

 

Egy virágárus elsősorban keresőoptimalizálási tényezők miatt a TITLE, META, H1, képaláírás és egyéb fontos HTML elemekben „virág” és „virágküldés” kezdetű szövegeket fog írni.

Ez már komoly csalás az Pingvin szemében. Mesterséges linképítés és mesterséges tartalmi optimalizálás. Már csak egy dolog van hátra a büntetéshez: ha az ilyen módszerrel a kezdőlap megtalálható az első 100 között.

 

4. Jel: Amikor ugyanez a szó szerepel a keresési kifejezésben és a keresési eredmények között az Ön weboldalának a kezdőlapja is szerepel

Fontos, hogy a weboldal kezdőlapjáról van szó. A mesterséges linképítés miatt a kezdőlapra hivatkozó link szövegek első szava megtalálható a kezdőlap szinte minden fontos HTML elem első szavaként.

Régebben simán az első 10 között szerepelt az ilyen weboldal. Mégpedig a weboldal kezdőlapja, mert arra volt a legtöbb link.

Azt lehet észrevenni, hogy a Pingvin algoritmus frissítés a sokszor csak a kezdőlapot érinti. Amikor a keresőben az Ön weboldalának a kezdőlapja szerepelt, ott tömegével esett vissza a helyezés. Amikor nem a kezdőlap, hanem valamelyik más oldal szerepelt a keresőben, mintha érintetlen lenne: maradt az eredeti helyén.

 

Példa:

 

Egy virágárus túloptimalizálta honlapját mesterséges linképítéssel. Minden esetben eltűnt a kezdőlap a keresőből, amikor „virág” vagy „virágküldés” szavakat tartalmazta a keresési kifejezés.

Érdekes módon a virágárus „valentin-nap”-ról szóló oldala maradt a hatodik helyen, amikor „valentin napi csokrok”-at keresnek a látogatók.

A Leopárdfóka Hadművelet II. csapása:
A Pingvin algoritmus működésének leleplezése után gyors javítócsomag a büntetést kiváltó 4 jel felszámolására

A Leopárdfóka Hadművelet első csapását most mértük a Pingvinre. Lelepleződött, hogy milyen stratégiát használva támadja az Ön weboldalát.

Ezt a 4 jegyet kihasználva a következő stratégiai fontosságú csapáson keresztül felszámolhatja a weboldalát ért veszteségeket.

 

De ez még nem minden!

 

107 db kulcsszóra, 1.070 db honlapra és 57.000.000 db link-kapcsolatra kiterjedő átfogó vizsgálat kimutatott egy titkos összetevőt, ami sosem hiányzik az első és az első 10 helyezett weboldaláról.

A Leopárdfóka Hadművelet III. csapásában ezt is megismerheti.

Remélem a következő stratégiai megbeszélésen is szeretne részt venni. Jó olvasást kívánok, tisztelettel:

Idő = Élet. Ne töltse idejét (életét) új ügyfelek szerzésével. Legyen több ütős honlapja is a Google kereső élmezőnyében. Impulzív reklámszövegekkel maximalizálja az eladások számát. Lazítson és élvezze, ahogy az online vevőszerző folyamat magától termeli a profitot. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Online marketing és impulzív reklámszövegírás szakértője

 

Címkék: linképítés, pingvin, SEOZSENI Laboratórium

1 hozzászólás

Magyar András | 2012. október 30, kedd 22:12
Azt hiszem ez a cikk valóban rávilágít a weblapok "hibájára" és aki több oldalt is üzemeltet, valamint a Pingvin áldozata lett, már érti, hogy mi vezetett idáig! Köszönöm ezt a hasznos írást! Várom a folytatást! :-)

Hozzászólok a témához

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím:
(nem publikus)
Honlap:
*Hozzászólás:

 11 ember köszönte meg.

 

  Verdes János - Honlapkészítés, weboldal készítés
SEOZSENI Belépés
Weblap készítés blog
Kulcscsó sűrűség számítás
Honlapkészítés tippek: címsor ebook (honlap ingyen)
Weboldal készítés tippek: szövegírás ebook (honlap ingyen)