Linképítés során felmerülő informatikai szakszavak értelmező szótára
A linképítés során gyakran felmerülnek olyan szakszavak, mint például URL, domain, HOST, webcím, satöbbi. Egy informatikusnak ezek alapvető fogalmak. De mit tud ezekről egy vállalkozó? A teljesség igénye nélkül csak a gyakran ismétlődő fogalmakat ismerheti meg közelebbről
Kezdjük egészen az alapoknál. A weboldal szövegében vannak olyan szövegek vagy képek, amelyekre rá lehet kattintani és a kattintás után egy másik weboldal jön be. Lehet, hogy ugyanannak a honlapnak egy másik oldala, de az is lehet, hogy egy teljesen új honlap töltődik be.
Ezeket nevezzük LINK-nek (a szövegszerkesztőkben gyakran hiperhivatkozásnak).
Általában úgy lehet felismerni LINKet, hogy az egérmutató megváltozik, amikor fölé viszi az egeret (a nyilacska egy kézzé változik). A szöveges linkek gyakran kék színnel és aláhúzással vannak megkülönböztetve a szöveg többi részétől.
A linképítés kifejezetten a szöveges linkekről szól, ezért a képi linkekről a folytatásban nem teszek említést.
Mi az a webcím - más néven URL vagy URL cím?
A webcím, URL vagy URL cím ugyanazt jelentik. Nagyon leegyszerűsítve: egy hosszú kriksz-kraksz, ami az interneten megtalálható tartalom (szöveg, kép, videó) elérését teszi lehetővé. Ha Ön éppen nézeget egy oldalt vagy egy videót, ismerősének átküldi a webcímet (hétköznapi nyelven „átküldi a linket”) és akkor ismerőse is pontosan ugyanazt fogja látni, mint Ön.
A webcím általában a böngésző (Chrome, Firefox és talán emlékszünk még: Internet Explorer) címsorában látható. Általában a jobb felső sarokban, ahogy az ábra is mutatja:
Az aktuális oldal webcíme Chrome és Firefox böngészőben
A linképítés során minden a webcímek körül forog. Hogy miből áll egy webcím? Ezt később még részletesebben megismerheti. Előtte azonban tudnia kell, hogy miből is áll össze egy link.
A link 3 legfontosabb eleme: forrás webcíme, link szövege és a cél webcíme
Egy link sok részből áll, de a linképítés során 3 elem kiemelkedő fontosságot kap. Ez pedig a forrás webcíme, a link szövege és a cél webcíme.
-
Forrás webcíme: A forrás ugyebár az az oldal, ahol a link megtalálható.
-
Link szövege: Az a rész, amire kattintani lehet.
-
Cél webcíme: Annak az oldalnak a webcíme, ahová a kattintás után kerül.
Sokféleképpen hívjuk, amikor egy oldal linkek használatával hivatkozik egy másik honlapra. Ezek mind ugyanazt jelentik:
-
„A” hivatkozik „B”-re
-
„A” linkeli „B”-t
-
„A” meglinkeli „B”-t
-
Jelentése: a link szövegétől függetlenül „A” lesz a forrás, míg „B” a cél webcím. Az „A” oldal olvasása során a kattintás után a „B” oldalra jutnak a látogatók.
A linképítésnek pontosan az a célja, hogy Ön találjon sok olyan forrás weboldalt, ami az Ön weboldalára hivatkozik. A linkek szövege is meghatározó a linképítés során.
A webcím legfontosabb összetevői: HOST (hoszt, aldomain, aldomén, subdomain), DOMAIN név és az útvonal
Egy webcím több részből áll. Ezek közül a 3 legfontosabb: host (más néven hoszt, aldomain, aldomén vagy subdomain - de ezek ugyanazt jelentik), a domain név és az útvonal. A megértésben segít az ábra:
Host (ejtése: hoszt)
Gyakran keverik a host-ot a domain névvel. A host név és a domain név nem ugyanaz. A félreértés abból fakad, hogy a weboldalak többsége csak egy host-ot használ, mégpedig WWW néven. Jobban érthető a host jelentősége, ha megvizsgálunk olyan oldalakat, amelyek sok host-ot használnak.
Ilyen például a lap.hu, blogspot.com, blog.hu.
A kutya.lap.hu egy kutyás linkgyűjtemény, míg a macska.lap.hu a cicáké. Az onlinemarketing.blog.hu egy nagyszerű Online Marketing Blog, míg a buvosszakacs.blog.hu egy remek recept gyűjtemény.
A host létrehozásának az a célja, hogy egyértelműen megkülönböztesse az információt a többi host alatt elérhető tartalomtól. Olyasmi, mint a vezetéknév és a keresztnév. A Domain név a vezetéknév, míg a host a keresztnév. Ugyanabban a családban van lehet Sanyi és Kati. Habár a vezetéknevük - jobb esetben - egyforma, önálló személyiségek.
Domain név
A domain név egy weboldal azonosítója. Közismert domain nevek: google.hu, facebook.com, youtube.com és reggelig sorolhatnám.
Egy weboldalhoz csak egyetlen domain név tartozhat, azonban a domain névhez tartozó host nevek száma korlátlan.
Útvonal
Az útvonal az adott host alatt elérhető tartalom konkrét címe. Az útvonal mindig egy / (per) jellel kezdődik. Az útvonalban szerepelhetnek könyvtárak is. Akkor rendezzük könyvtárakba az útvonalakat, amikor nagy mennyiségű információt szeretnénk jobban átláthatóvá, könnyebben megközelíthetővé tenni.
Gyakori eset webáruházak esetében, amikor az egyes termékek a saját kategória vagy márka kategória alá esnek.
A linképítés 1x1: sok egyedi domain és rengeteg egyedi host
A linképítés nem darabszámra megy. Ha ez így lenne, akkor elég lenne, ha regisztrálna egy domain nevet, egy programmal készítene 1 millió oldalt a domain név alá, amelyik mindegyikén szerepel az Ön weboldalára hivatkozó link.
A linképítésben az számít leginkább, hogy hány egyedi domain név és hány egyedi host szerepel a weboldalára hivatkozó forrás webcímek között.
Ez egy nagyon fontos mondat, megismétlem:
A linképítésben az számít leginkább, hogy
hány egyedi domain név és hány egyedi host szerepel
a weboldalára hivatkozó forrás webcímek között.
A Google birtokolja az Ön webhelyére hivatkozó források webcímét. A webcímeket felbontja host és domain névre. A listából készít két másik listát: az egyedi domain nevek és az egyedi host nevek listáját.
Nézzünk egy egyszerű példát:
Az asztalos.hu domain névre összesen 3 darab link hivatkozik. Ezek a linkek az asztalos.lap.hu, butorasztalos.lap.hu és a budapesticeg.lap.hu. Az asztalos.hu számára ez a 3 db link csak 1 db domain nevet jelent. Miért? Mert hiába más és más a host, a domain név ugyanaz. 3 db egyedi host és 1 db egyedi domain lesz a listában.
Az asztalos.hu emiatt arra törekszik, hogy a lehető legtöbb weboldalról szerezzen legalább 1 db linket. Azzal már nem foglalkozik, hogy ugyanarról az oldalról egynél több linket szerezzen, mert ez nem növeli sem az egyedi host, sem az egyedi domain nevek listáját.
Tartalmas linképítést kívánok, tisztelettel:
Idő = Élet. Ne töltse idejét (életét) új ügyfelek szerzésével. Legyen több ütős honlapja is a Google kereső élmezőnyében. Impulzív reklámszövegekkel maximalizálja az eladások számát. Lazítson és élvezze, ahogy az online vevőszerző folyamat magától termeli a profitot. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:
Verdes János Online marketing és impulzív reklámszövegírás szakértője
8 ember köszönte meg.
|