Honlapkészítés tippek - honlapteszt.hu Kitöltött honlapteszt
BLOG Online Marketing ▼ Honlapkészítés ▼ Keresőoptimalizálás ▼ Linképítés ▼ Google Adwords ▼ Referencia Kapcsolat

2012. február 20, hétfő 09:43

Most már végleges: megszűnt a keresőoptimalizálás legfontosabb eszköze

Jóval nehezebb lesz ezután a Google kereső élmezőnyébe törni. 2011. novemberében megszűnt az a nyilvános szolgáltatás, ami jelentősen felgyorsította a konkurens honlapok megelőzését. Sokan várva-várták a nyilvános szolgáltatás folytatását, de most már hiába: végleg megszűnt és nem is lesz folytatása a Yahoo Site Explorer-nek

A Yahoo és a Bing a Google kereső két legnagyobb riválisa. Összefogtak a Google ellen. Ami a Yahoo Site Explorer (ejtése: jahú szájt ekszplórer) megszűnéséhez vezetet.

Mi is az a Yahoo Site Explorer? Miért pótolhatatlan veszteség a megszűnése?

A Yahoo Site Explorer (a továbbiakban: YSE) a Yahoo kereső nyilvános szolgáltatása volt. Más weboldalakról lehetett nagyon értékes információkat felderíteni. Innen ered a név: Site Explorer, magyarul honlap felfedező.

A legértékesebb információ a honlapra mutató hivatkozások listája. Amit a YSE bárkinek ingyen a tudomására hozott. Ez a jelenség jócskán átrendezte a Google találati listáját.

Miért?

A Google keresőoptimalizálás lényeges eleme, hogy az Ön honlapja hány másik weboldalról szerez linket. A menő honlapok éveken keresztül gyűjtögetik a linkeket. Naponta legalább 1 teljes órát a linképítéssel foglalkoznak a tulajdonosok.

A linképítés kínzóan unalmas és lassú folyamat. Hosszas keresgélés után találni olyan honlapokat, ahonnan linket lehet szerezni. Van néhány száz honlap, de a linkszerzésre alkalmas honlapok száma erősen véges.

Aladár, egy jól felkészült honlap tulajdonosa évek alatt 100-200 linkgyűjtő katalógust talál. Regisztrál, beküldi a linket. A katalógus honlapján megjelenik a link. Több száz ilyen eset után a Google kereső első helyére kerül.

Béla, a későn ébredő konkurencia gyors eredményeket akar. Megbízza az egyik keresőoptimalizáló ügynökséget. Az ügynökség emberei Aladár honlapját elemzik a YSE használatával. A YSE azonnal a képernyőre írja Aladár több éves munkájának a titkait.

Az ügynökség csak lemásolja és Béla élvezi Aladár több éves munkának gyümölcsét.

A már-már üzleti titkoknak számító „backlink” tudatában bármikor, bárki megelőzhette Önt a Google keresőben

A backlink (ejtése: beklink) egy angol szó, ami magyarra fordítva visszamutató linket jelent. A backlink az a link hivatkozás, amely más honlapokon szerepel. Kattintás után az Ön honlapjára juthatunk.

Kiemelkedően fontos a Google keresőoptimalizálás szempontjából a backlinkek száma. Labdába sem rúghat, akinek nincs 50-100 különböző weboldalon backlinkje.

A Google véleménye szerint egy link annyira értékes, mint választások idején egy szavazat. Amikor egy weboldal hivatkozik egy másik weboldalra, a link hivatkozáson keresztül bizalmat szavaz neki.

Egy honlap annál megbízhatóbb, minél többen adnak neki bizalmat. Minél megbízhatóbb az oldal, annál értékesebb lesz a backlinkje.

Érthető, igaz?

Az origo.hu vagy a napi.hu kezdőlapján egy link hivatkozás sokkal értékesebb, mint az ismeretlen pazmanyestarsa.hu honlapon szereplő backlink.

Mindenkinek a titkos vágya az, hogy több ezer menő honlapról kapjon backlinket. Ezek az erős backlinkek bebetonozzák a honlapokat a Google élmezőnyébe.

Itt jött képbe a YSE. Térjünk vissza az előző példára.

Aladár az egyik legjobb a szakmában. Eltökélte, hogy a honlapja is ezt fogja tükrözni. Odaadó, szorgalmas munkával idejét és energiáját arra áldozza, hogy minél többen megtalálják a honlapját. Drága idejét azzal a kínzóan unalmas munkával tölti, hogy backlinkek sokaságát szerezze meg.

A fáradtságos munka gyümölcsöző: évek óta Aladár honlapja az első.

Aladár önerőből érte el ezt a jelentős eredményt. Nem fizetett mások segítségéért. Azt gondolja, hogy ingyen került a Google elejére. Valójában nagyon sokat fizetett érte.

Aladár az idejével fizet. Ahelyett, hogy új ügyfelek szerzésével foglalkozott volna, az unalmas backlink gyűjtéssel töltött órákat. Napi 1 óra backlink szerzés 250-360 óra munka évente.

Aladár 5 év alatt 1.500 munkaórát töltött backlink szerzéssel. Ezt az időt új ügyfelek szerzésére is fordíthatta volna. Ha egy óra alatt egy új ügyfelet szerez, 1.500 ügyfélről mondott le a backlink szerzés miatt.

Nem túl szerencsés helyzet. Új ügyfelek szerzése miatt szerez backlinket. Csakhogy a folyamat annyira lassú, hogy közben jelentős ügyfeleket veszít.

Aladár szívét, lelkét beleadja a munkába és a honlapjába.

Béla épp az ellenkezője. Kissé hanyag, csak a gyors pénzszerzés érdekli. Ő nem foglalkozik a munka nehéz, unalmas részével. Inkább fizet egy jó keresőoptimalizáló ügynökségnek. Az ügynökség olcsó munkaerőt foglalkoztat (diákok, nyugdíjasok, külföldi magyarok) az unalmas backlink építés teljesítéséhez.

A YSE Aladár honlapjáról mindent elárul. Aladár tudta nélkül. Aladár sosem veszi észre, hogy ki leselkedik az eredményeire. Nem kap figyelmeztetést, hogy naponta hányan kérik le a backlinkek számát a YSE használatával.

Ön kinek adna igazat? Ön szerint ki érdemli meg, hogy az első helyen szerepeljen a Google listájában? A szorgalmas Aladár, vagy a ravasz Béla?

Öröm vagy üröm, hogy megszűnt a YSE?

A YSE megszűnésével vége a másolásnak. Félelem és rettegés tartotta fogságban a honlap tulajdonosokat. Minden ötletét lenyúlják. Lemásolják a legjobb gondolatait.

Nagy nehezen talál egy szűz honlapot.

Szerez egy bakclinket. Hetekkel később az összes konkurencia khm... „végigmegy” rajta.

Mi értelme van a linképítésnek, ha minden napvilágra kerül?

E miatt sokan bele sem vágtak az igazi linképítésnek. A konkurensek úgyis lemásolják, akkor minek fáradozni?

A YSE megszűnésével az éjszaka leple hull a linképítés folyamatára.

Titokban maradnak a backlinkek. Nyugodtan dolgozat rettegés nélkül. Nem kell attól félnie, hogy a konkurencia lenyúlja a munkája gyümölcseit.

Másrészről...

Ön sem tudja lemásolni a konkurencia eredményeit. Ha elakad, és nincs több backlink, a konkurens honlapok elemzésével nem kap új ihletet.

 

Ön szerint öröm, vagy üröm a Yahoo Site Explorer megszűnése? Mit gondol, az YSE megszűnésével Ön jobb vagy rosszabb helyzetbe került?

 

Címkék: keresőoptimalizálás

12 hozzászólás

Kelemen András | 2012. február 20, hétfő 10:39
Kicsit furcsa nekem ez a számolás: "...egy óra alatt egy új ügyfelet szerez...". Úgy hangzik, mintha Aladár minden egyes ügyfélmegkeresése megrendeléssel, pénzzel és profittal járna. De ha kicsit reálisabban számolunk, akkor jó esetben csak az ügyfélmegkeresések 10%-ából lesz konkrét üzlet, így máris 90%-kal kevesebb ügyfélről mondott le.

Ettől függetlenül aláírom a YSE hiányának előnyét/hátrányát, csak a cikk úgy van megírva, hogy minél jobban erősítse az emberben: inkább céget bízzon meg linképítéssel, mint maga végezze.
Lovászi József | 2012. február 20, hétfő 10:47
Két oldala van (volt) ennek a dolognak! Az csak az egyik, hogy a Site Explorernek köszönhetően Béla készen kapta azoknak a weboldalaknak a listáját, amelyekre Aladár évek alatt sikeresen helyezett el backlinket. A másik, hogy Aladár ugyanezzel a Site Explorerrel mérni tudta, hány backlink mutat a saját honlapjára. Ez rendkívül fontos adat volt számára. És most oda van ez a mérési lehetőség! Persze Aladárnak is megvolt a lehetősége, hogy pásztázza versenytársai backlink-listáját. Szerezhetett onnan ötleteket. Valójában nyílt verseny folyt közte és a konkurensei között! A Site Explorert minden versenytárs használhatta. Aki adott kulcsszóra a Google-nál az élmezőnyben volt, szinte biztos, hogy használta. Szerintem Aladár is. Ha nem így tett, elég pupák volt! Persze ez egy gyilkos küzdelem volt, de nyílt és nyilvános volt, és mint ilyen, igazságos is. Most, a Site Explorer megszűnésével a küzdelem vaksötétben folytatódik tovább. Ezt is lehet igazságosnak nevezni, csak mindenkit esz a méreg. Mindenki csak tapogat, csapkod jobbra-balra, és még jobban stresszeli magát, mint addig.

Vagy van valami eszköz, ami megbízhatóan mutatja saját honlapunk backlinkjeinek számát, a hivatkozó weboldalak listáját? És a konkurens oldalakét?
Verdes János | 2012. február 20, hétfő 11:23
@Lovászi József: A saját honlapunk backlink-jeit megnézni nem nagy ördöngősség. A Site Explorer "beköltözött" a Bing Webmaster Tools alá. Link:

http://www.bing.com/toolbox/webmaster

A saját honlapjaink backlinkjeit megnézhetjük, miután igazoltuk a tulajdonjogot. Általában egy HTML fálj feltöltésével vagy a forráskódba beszúrással történik az igazolás.

Szerintem ennél sokkal jobba a Google Webmaster Tools (röviden: GWT).

Link:

https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu

Először itt is fel kell venni a saját weboldalak listáját. Majd igazolni kell a tulajdonjogot a megszokott módon. Ezután jön a meglepetés!

- Backlinkek sosem látott részletes listája.
- Keresési lekérdezések statisztikája
- Belső linkek
- Webhely kulcsszavai

Satöbbi. Ezt mindenkinek ki kell próbálni.

A saját linkek lekérdezésének a GWT szerintem a legjobb eszköze. Excel táblázatba lehet exportálni a több százezer linket, amit a Google megtalált. Magától értetődik, hogy ezeket fel is használja a rangsoroláshoz.

A konkurens oldalak linkjeinek lekérdezésére kevés lehetőség van. Egyértelműen a Yahoo volt a legpontosabb. Van más próbálkozás is, de azok kellemetlenül pontatlanok.

A pontatlanok között a legpontosabb a SEOMOZ. Fizetős, havi 99 dollárért a megszokotthoz hasonló eredményeket kapunk. Jelentősen kisebb a technikai háttere a SEOMOZ-nak, mint a Yahoo keresőnek.

Kevesebb gépei vannak, így jóval lassabban megy az indexelés.

Az a baj az összes YSE alternatívával, hogy nagyon pontatlanok. Az egész webet indexelik. A több milliárd honlap között elenyésző a számunkra fontos: a magyar honlapok link hálózata.

A magyar honlapok link hálózatának felderítése annyira alacsony és pontatlan, hogy erre nem lehet céget építeni.

Kénytelen voltam készíteni egy saját indexelőt. Ez csak a magyar honlapok link hálózatát elemzi. Már fut egy pár hónapja a program.

47 millió link kapcsolatot mentett az adatbázisba. 182.000 magyar domain nevet és 452.000 hoszt nevet indexelt. Számításaim szerint 400 - 500.000 magyar domain név van aktuális használatban. Tehát még eltart pár hónapig, míg végez a program a magyar weben.

Tudtommal ezen a programon kívül nincs más, amivel a konkurensek backlinkjeit ki lehet listázni.

Még korántsem végzett a program, de már most jobban használható, mint a létező YSE alternatívák :)

Psszt, de ez titok :)




Bodai Imre | 2012. február 20, hétfő 11:29
van viszont egy progi, ami megmutatja, hogy a http://www.kalauz.hu/ oldalra felvitt linkek nofollow attributummal vannak ellátva. Na mindegy:)))
A "nofollow" segítségével a webmesterek arra utasíthatják a robotokat, hogy "Ne kövessék az oldalon lévő linkeket" vagy hogy "Ne kövessenek egy bizonyos linket."

A nofollow attribútum eredetileg oldalszintű metatagként jelent meg, és arra utasította a keresőmotorokat, hogy ne kövessék (vagyis térképezzék fel) az oldalon lévő kimenő linkeket
Berkes-Szabó Tamás | 2012. február 20, hétfő 11:31
Egyrészt a cikkben van némi csúsztatás, mivel a YSE nem szűnt meg, csak egyszerűen átkerült a Bing Webmaster Tools-ba. Lényegéban a Bing ezzel akarja átcsábítani a konkurenciától a webmestereket, hiszen a Bing W.T. nagyjából a Google Webmaster Tools-hoz hasonlóan optimalizálási trükköket ad a felhasználóknak - csak épp a Bing-re kihegyezve. Végső soron a céljuk az, hogy ezzel az egyszerű, könnyen használható és valóban jó eszközzel a Bing találati listája felé terelgessék azokat a honlaptulajdonosokat, akiknek "Béla-lelkülete van" és lássuk be, ők vannak többen.
Másrészt az sem teljesen igaz, hogy ezentúl a SEO cégeknek járókerettel kell optimalizálniuk, mivel ők eddig is használtak részint web-bázisú, fizetős alkalmazásokat a backlinkek felderítésére, másrészt aki megtehette, fejlesztett saját szoftvert erre a célra. Így gyakorlatilag csak a "fapados" kis cégek, vállalkozások vannak meglőve, ami nem biztos, hogy hátrány, amennyiben sok önjelölt, de valódi tudás nélküli keresőoptimalizáló cég nem tud mit kezdeni a problémával. Emellett így valószínűleg ők is kénytelenek lesznek a backlink-elemzésért több pénzt elkérni, míg az eddig is fizetős szoftverrel dolgozóknak nem feltétlenül lesz erre szüksége, tehát picit egyenlőbbé lehet ez a verseny.
A végére pedig egy kis kiváncsiság. A Google eddig azt állította, hogy neki azért nincs a YSE-hez hasonló freeware-e, mert neki nem érdeke, hogy a honlaptulajdonosok optimalizáljanak, ő ebben nem segít. Neki ugyanis az az érdeke, hogy a legrelevánsabb, a legértékesebb tartalommal bíró oldalak jöjjenek fel a találati lista első helyén, ne pedig a legügyesebben linkhálózatot építők. Ez a kijelentése egy kicsit mindig is szagos volt, viszont most kiderülhet, valójában mit gondolnak a dologról: Ha felveszi a Bing-ék által dobott kesztyűt, akkor fejleszt egy saját cuccot a YSE helyett.

Berkes-Szabó Tamás
"egy Aladár"
Berkes-Szabó Tamás | 2012. február 20, hétfő 11:38
V. János:
Ugyeugye. :)
Ahogy te, úgy a többi komolyabb SEO-s is fejvesztve fejleszt, ha még nincsen kész.
A multik leányvállalatai pedig nyilván már csak csiszolják a meglévőt.
Tamás
Verdes János | 2012. február 20, hétfő 11:38
@Kelemen András: Remek meglátás. Szerintem is embere válogatja, hogy ki milyen hatékonysággal dolgozik. A példában szereplő Aladárt az egyik barátomról példáztam.

Évek óta ő az első egy webáruházzal. Saját maga építi a linkeket. Naponta legalább 1 órát. Meg van a jutalma, kimozdíthatatlanul ő az első.

Csakhogy 1 óra alatt válaszolni tudna 4-5 e-mailre, 2-3 telefonra. Csomagolhatna termékeket is. Mivel ezek helyett a gép előtt görnyed, a feladat másnapra marad.

Vagy kevesebbet alszik, kevesebbet van a családjával...

...vagy nem jön velem biliárdozni.

Mindenképpen van előnye és hátrányai is annak, ha saját maga végzi a linképítést. Ez viszont tény: mindenki az idejével fizet.

Embere válogatja, hogy 1 óra alatt ki, hány megkeresésre tud válaszolni - és ebből hány üzletet lehet kötni. Ezt mindenképp elveszíti a linképítés miatt.

A keresőoptimalizáló ügynökség megbízásának is vannak előnyei és hátrányai. Az előnye mindenképpen a linképítés idejének megtakarítása. A hátrányairól most nem beszélek, nem akarok eltérni a tárgytól.

Egy kis matek: bevétel osztva a munkaórák számával. Ennyi az egy órára eső bevétel.

Ha valaki szorgalmasan dolgozik, de még az elején tart és óránként csak 1.000 forint üti a markát, akkor saját maga foglalkozzon a linképítéssel.

Nem gondolom, hogy egy ügyvezetőnek, aki óránként 10-20-50.000 forintot vagy még többet keres a cége számára linképítéssel kellene foglalkozni.

Ön mit gondol erről?

Verdes János | 2012. február 20, hétfő 11:51
@Berkes-Szabó Tamás: Micsoda remek meglátás!

Szerintem is a "mezítlábas" keresőoptimalizálókat érinti fájdalmasan ez a lépés. Csak egy meleg szoba, számítógép és internet kapcsolat kell. Akinek ez megvan, honlapkészítés, keresőoptimalizálás gurunak adja magát.

A profiknak ennél jóval több is van. Számtalan saját rendszer, fizetett nyilvántartás. Saját domainek tucatjai, saját katalógusok tucatjai. Bérekkel, járulékokkal együtt több százezres az önköltség.

Önkritika:

"Hivatalosan" nem szűnt meg a YSE, hanem beköldözött a BWT alá. Gyakorlatilag mégis megszűnt, mert a YSE lényege a konkurensek páratlan elemzése volt. Erre többet pedig nincs lehetőség.
Berkes-Szabó Tamás | 2012. február 20, hétfő 12:47
@Verdes János:
Abszolút igazad van.
Miután a hazai kisvállalkozások zöme tőke nélkül indul, pusztán azzal a céllal, hogy a vállalkozó munkahelyet teremtsen saját magának, amit egy Aladárnak mérlegelnie kell, az az, hogy mennyi időráfordítással mennyi pénzt tud keresni ezzel avagy azzal, az optimalizálással vagy a konkrét ügyfélszerzéssel. Ha nincs ügyfél, nincs bevétel, ha nincs bevétel, nem tud költeni ügyfélszerző szolgáltatásokra.
Amikor egy cég kicsi és nem termel ki elég bevételt ahhoz, hogy megfizesse a profik munkáját, addig kénytelen ő maga csinálni rengeteg dolgot, amire nem telik neki. Ilyenkor a kérdés nem az, hogy milyen honlapja legyen, hanem az, hogy legyen-e honlapja, vagy sem. Amikor elkezd optimalizálni, akkor nem az a kérdés, hogy milyen gyorsan és hatékonyan, mennyi pénzért legyen optimalizálva az oldal, hanem hogy legyen-e optimalizálva, vagy sem. Ilyenkor az elsődleges cél, hogy az egyéb, kevésbé hatékony és kevésbé mérhető reklámcsatornákra költött pénzt megspórolja valahogyan, mint például az újsághirdetések, szóróanyagok, stb.
Ha volt elég esze, kitartása hozzá, akkor eléri a célját és innentől kezdve már más a motiváció. Először is büszke arra, hogy mindezt ő csinálta, kvázi egyedül, nem más végezte el helyette a "piszkos munkát". Erre joggal lehet is büszke, ugye nem kell magyaráznom, miért. Másrészt nem érzi, hogy ezzel mennyi gürc volt, így nem is tudja párhuzamba állítani a "mi lett volna, ha ezért fizetek" gondolatmenettel. Ekkorra már talán rá is érzett, hogy milyen jó senkitől és semmitől nem függve, a saját esze, saját munkája után boldogulni, és ezt az érzést sem ereszti egykönnyen.
Legvégső soron pedig belelátott egy szakmába és ettől kezdve sokkal kritikusabb az ebből élők munkájával, munkájának minőségével szemben - talán ismeritek az "ezt én mind tudom" érzést.
Másrészt egy jól, vagy legalábbis eredményesen optimalizált oldalt odaadni valaki másnak, aki aztán learatja a babért - nos ez egy cseppet sem felemelő érzés. És ha még hozzávesszük azt, hogy egy optimalizált oldallal végzett munka eredményei kinek lesznek tulajdonítva, akkor teljes a zűr: Aladár sosem fogja magának bebizonyítani, a cégnek viszont nem fogja elhinni, hogy nem az ő saját munkájának a gyümölcsét élvezi, vagyis Aladár szerint az oldal ugyanoda jutott volna a profik munkája nélkül is, pusztán a saját erejéből. Így aztán végső soron azt fogja érezni, hogy ezek a "paraziták" lenyúlták egy csomó pénzét.
Összegezve: lehet Aladár példájával Bélákat szerezni, de az Aladárokat valószínűleg más módon kell majd meggyőzni. És az nem lesz egyszerű.
Hacsak meg nem várod, hogy Aladárnak már tényleg annyi bevétele és annyi egyéb elfoglaltsága legyen, hogy idegesíteni nem kezdi az, hogy "még ezzel is neki kell szüttyögnie". Akkor, ha még mindig ott vagy a horizontján és kitartóan ápolgattad a kapcsolatot vele, és közben meggyőzted arról, hogy te is vagy olyan profi, mint ő - valószínűleg ő maga fog jelentkezni nálad, hogy szabadítsd már meg ettől a nyűgétől. :)
No de nehogy már én adjak neked marketingtanácsokat... :)))))

Üdv,
Tamás
Verdes János | 2012. február 20, hétfő 13:03
@Berkes-Szabó Tamás: Iszom a szavaidat!

Olyan jól fején találtad a szöget, hogy ehhez sem hozzátenni, sem elvenni nem lehet :)
Kapula Gábor | 2012. február 20, hétfő 16:21
Nekem az a véleményem, hogy a YSE megszűnése pusztán egy köztes lépés (taktikai lépés) afelé, hogy jobban lehessen monitorozni az online tevékenységet. Ugyanúgy, ahogy a gugli és a fészbúk teszi már a kezdetektől fogva. Ezzel most szorosabbra lehetett fonni a hurkot.

Mindig csodálattal tekintek azokra az emberekre, akik önként és boldogan dalolnak ezekről az "ingyenes" szolgáltatásokról, magasztalják azok nagyszerűségét, sőt, vannak ugye olyanok is akik oktatják a használatukat.

Én mindig azt tanítom az ügyfeleimnek, hogy nulladik lépésként dobjanak ki mindent, amit eddig az internetről "megtanultak", tegyenek félre minden beidegződést, "szakértőktől" olvasott okosságot, és azután egy kicsit még trenírozni kell őket az objektív látásmódra - de azután, azután már már készek arra, hogy önállóan is képesek legyenek eredményeket elérni. És nem mellesleg öröm ezután a közös munka.

Nos János, ehhez mit szólsz?
Berkes-Szabó Tamás | 2012. február 20, hétfő 17:48
@János - Diplomatikus vagy. Vagy velődig cinikus, de ez most mindegy. Viszont mindenképpen fegyelmezett, ez jó. :)

@Kapula Gábor - Teljesen Konfuciuszi hozzáállás, nagyon jó!
Szívesen megnézném a honlapodat.

Üdv,
Tamás

Hozzászólok a témához

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím:
(nem publikus)
Honlap:
*Hozzászólás:

 4 ember köszönte meg.

 

  Verdes János - Honlapkészítés, weboldal készítés
SEOZSENI Belépés
Weblap készítés blog
Kulcscsó sűrűség számítás
Honlapkészítés tippek: címsor ebook (honlap ingyen)
Weboldal készítés tippek: szövegírás ebook (honlap ingyen)