Honlapkészítés tippek - honlapteszt.hu Kitöltött honlapteszt
BLOG Online Marketing ▼ Honlapkészítés ▼ Keresőoptimalizálás ▼ Linképítés ▼ Google Adwords ▼ Referencia Kapcsolat

2012. május 07, hétfő 13:00

Brutálisan megváltozott a Google rangsorolási algoritmusa

A rangsorolási algoritmus dönti el, hogy melyik honlap hányadik helyet kapja a keresési eredmények között. A mostani Pingvin névre keresztelt változtatás brutálisan felrázta az eddig jól megszokott eredményeket. Évek óta domináló honlapok tűntek el az első oldalról. Tömegével esnek vissza a honlapok 20, 30, 50, de akár 100 helyet.

A technika fejlődésével a Google egyre jobban képes kiszolgálni a keresők igényeit. A hazánkban az elmúlt hetekben tapasztalható drámai változás is ennek a része. Habár az új algoritmus még tesztelés alatt, már most is látható, hogy az ősrégi módszerek jelentős részét a kukába kell dobni.

Az új algoritmus másként kalkulálja a linkek értékét. A régi rendszerben elég volt, ha egy honlap kezdőlapját több száz linkkatalógusba regisztrálta a tulajdonos. A linkkatalógusban szereplő link szövege tartalmazta a kulcsszót. A honlap TITLE és fontosabb elemei tartalmazták a kulcsszót.

A 2012. április 24-én életbe lépett algoritmus frissítést PINGVIN névre keresztelték.

Az új algoritmus célja a webspam (így különböztetik meg az e-mail spamtól) visszaszorítása. A lentebb írt algoritmus változások mellett egy korábbi bejegyzésben található túloptimalizálás büntetés is életbe lép ebben az új algoritmusban.

Webspam helyett webhely link népszerűség

Az új Pingvin algoritmus sokkal komolyabban figyeli az egész webhely link népszerűségét. Ez azt jelenti, hogy az algoritmus nem csak a kezdőlap, hanem a többi aloldal (kapcsolat, referencia, termékek, stb...) link népszerűségét is megvizsgálja.

Ez az ún. „deep link”, vagyis a mély link.

A mély linkek jelentősége drámaian megnőtt az új algoritmusban. Aki a linképítés során főként a kezdőlapra koncentrált - míg az aloldalak nem kaptak megfelelő figyelmet - jelentős visszaesésre számíthat.

Miért?

A következő fejezet jobban rávilágít a dolgokra.

A tartalom a király

A Google régóta hirdeti, hogy a „Tartalom a király”. Ez azt jelenti, hogy a honlap szövege (írásos cikkek, képek, vizuális elemek, tördelés) információt ad át az olvasó számára. Az információ értékét a szöveg elemei határozzák meg.

Az információ ingyenes - emiatt értéket képvisel az olvasók szemében. Mivel az internet az ingyenesség fellegvára, valamilyen módon meg kell határozni, hogy melyik információ az értékesebb.

Egy olyan webáruház, ahol a kezdőlapon a termékek rácsos elrendezésén kívül szinte semmi más nem található, nem hordoz információt a vásárlással kapcsolatban. Az ilyen típusú webáruházak csak az „akció” típusú lekérdezéseknél lehetnek eredményesek.

(„Akció” típusú lekérdezés például az, amelyek keresési kifejezésben szerepel az „ár”, „árak”, „vásárlás”, „bolt”, stb. Vagyis a konkrét cselekvésre utaló kereséseket hívjuk „Akció” lekérdezésnek.)

A Google azt a honlapot szeretné az eredmények dobogóján látni, amelyek

 

„az adott témakörben megbízható
forrásnak számítanak”.

 

Ez egy kulcs fontosságú idézet a Google Irányelveiből.

Végezzünk egy gondolat kísérletet. Gondolatban készítsünk egy olyan honlapot, amely csak ennek az egy kritériumnak teljesen eleget teszt: „Az adott témakörben megbízható forrásnak számít”.

Ez a következőket kell, hogy jelentse:

  • A weboldalon új bejegyzések jönnek létre, amely a témának egy-egy újabb szeletét, újdonságát vagy másik nézőpontját ismertetik.
  • Friss tartalom keletkezik. Elsőként az interneten. Tehát a tartalom sem részben, sem egészben korábban nem volt megtalálható másik weboldalon.
  • Mivel a honlap megbízható forrásnak számít a témában, a témába vágó blogok, fórumok szerkesztői rendszeresen olvassák. Nem csak olvassák, hanem a saját blogjukban írnak is a cikkről. Legalább egy linkkel hivatkoznak az eredeti forrásra.
  • Összefoglalva: Az a honlap számít megbízható forrásnak, amelyik rendszeresen új tartalmat hoz létre. Majd az új tartalom szinte lavinát gerjeszt. Más, témába vágó weboldalakon új bejegyzések jönnek létre. Hivatkozva az eredeti tartalomra.

Ha ezt végig gondoljuk, logikusnak tűnik, hogy a témában hangadó honlap fontos cikkeit más témába vágó - releváns - honlapok tucatjával linkelik. Ebből az következik, hogy egy témában hangadó webhely cikkei sokkal több linket kapnak, mint maga a kezdőlap.

Gondoljunk például az index.hu-ra.

Megjelenik egy politikai cikk az index.hu-n. Néhány óra erejéig a kezdőlapon megtalálható a szalagcíme. Egy politikával foglalkozó blog miért hivatkozna az index.hu kezdőlapjára? Nem inkább a politikai cikk webcímét fogja reklámozni? Hogy a kattintás után a blog olvasói egyből az index.hu cikkét olvassák?

Szerény számításaim szerint az index.hu teljes webhelyére hivatkozó honlapok mindössze 7,48%-a hivatkozik az index.hu kezdőlapjára. A maradék 92,52% az index.hu valamelyik cikkére hivatkozik.

Itt jön képbe az előző bekezdés.

Az index.hu teljes linkjeinek mintegy 92,52%-a mély link. Vagyis nem a kezdőlapra, hanem valamelyik aloldalra, cikkre hivatkoznak a honlapok. Ugye az index.hu megbízható forrásnak számít a saját témájában?

Mi van akkor, ha egyik pillanatról a másikra a rangsor megállapításában a mély linkek értéke a tízszeresére ugrik?

A kereső elejéről eltűnnek azok a honlapok, amelyek a linképítés során csak a kezdőlapra koncentráltak. Hiszen egy témában hiteles forrás aloldalait összességében többen linkelik, mint a kezdőlapját.

A Google mától szótöredékre is keres

Érdekes újdonság, hogy az új algoritmus már szótöredékre is keres. Ez még nem biztos, hogy jó ötletnek bizonyul. Majd az idő eldönti.

Ugyanis a szótöredékre keresés során felhígul a találati lista.

Végezzünk egy újabb gondolat kísérletet.

Tegyük fel, hogy valaki „ló”-ra keres. A Google az index állományban kikeresi, hogy milyen webhelyekben szerepel a „ló” szó, illetve annak szinonimái (lovak, lovas, stb). Talál 10.000 oldalt. Ezeket sorba rendezi, majd az első ezret megjeleníti a keresőben. Valahogy így működött a régi algoritmus.

Az új algoritmus azonban szótöredékre is keres. Ha valaki a „ló”-ra keres, az indexben kikeresi azokat a webhelyeket, amelyek tartalmazzák akár csak töredékben a „ló” szavat. Holló, olló, roló, szurkoló, burkoló, fuldokló és még sok-sok egyezést talál. A szóegyezés során csak olyan honlapok kerültek a találatok közé, hol a teljes szó egyezett. A szótöredéknél olyan honlapok is a találatok közé kerülnek, amelyek részleges egyezést mutatnak.

A régi algoritmus szóegyezés alapján talál 10.000 honlapot.

Az új algoritmus szótöredék keresés alapján talál 1.000.000 honlapot.

1.000.000 honlap közül a legértékesebb ezret kiválasztani merőben más kihívás, mint a régi módszerben. Ugyanis ha béna az algoritmus, „ló” keresés során „hollót” is látnak a felhasználók, ami totális katasztrófa.

Az új algoritmus már nagyon durván „érti” a nyelvet. Nagyon intelligens értelmező szótárral rendelkezik. A Google fejlesztőinek évekbe telt, míg ezt az értelmező szótárat betanítják a számítógépeknek.

Persze ehhez iszonyatosan erős „vasra” van szükség. A gazdasági válság éppen eléggé lenyomta az árakat ahhoz, hogy a Google tízezrével vásároljon számítógépeket a Google Szuper Agyhoz.

(A teljesség kedvéért megemlítem a Moore törvényt: 2 évente feleződnek az egy egységnyi információ feldolgozásának költségei. Tehát ma a Google negyed áron jut olyan számítógépekhez, amelyek 4 évvel ezelőtt a technika csúcsát jelentették.)

Összegezve: a mesterséges intelligencia leváltotta a régi linkgyűjtés alapú algoritmust

Ma már eléggé olcsó a nagy teljesítményű számítógép és a szélessávú internet ahhoz, hogy a Google megvalósítsa régi álmát. Ez pedig az, hogy a Google Szuper Agy értsen az emberek nyelvén. Asszociációs és szinonima szótára segítségével már csak egy lépésre vagyunk attól…

…hogy a Terminátor filmek valósággá váljanak.

Jelentkezzen, aki szerint a Google lesz a Terminátor és a Mátrix filmek valóra váltója

A technikai kérdéseket továbbra is szívesen megválaszoljuk itt a blogon. Kíváncsian várom a sci-fi rajongók hozzászólásait is.

A Google lesz a saját végzetünk?

Sok-sok látogatót kívánok, tisztelettel:

Idő = Élet. Ne töltse idejét (életét) új ügyfelek szerzésével. Legyen több ütős honlapja is a Google kereső élmezőnyében. Impulzív reklámszövegekkel maximalizálja az eladások számát. Lazítson és élvezze, ahogy az online vevőszerző folyamat magától termeli a profitot. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Online marketing és impulzív reklámszövegírás szakértője

 

 

Címkék: keresőoptimalizálás, pingvin

10 hozzászólás

Genda Csongi | 2012. május 07, hétfő 13:04
Ok, ez mind erdekes. De akkor a jovoben hogyan kellene linkepiteni, honnan szerezzunk linket, egyaltalan van-e ertelme meg a linkelesnek?: VAgy a kataloguslinkeknek?
Hromek Mária | 2012. május 07, hétfő 13:38
Igen, ez bennem is felvetődött: Van értelme a linképítésnek?
Nagy Gábor | 2012. május 07, hétfő 13:47
Szerintem a Terminátor/Mátrix jelenségtől még messze vagyunk! Nem hinném, hogy a Google öntudatra ébred a jövő héten :D
Viszont felmerült bennem egy kérdés, hogy mi lesz a G jövőbeli legnagyobb húzása....
Ha kiadna egy külön internetes fizetési eszközt (pl: Gdollár :D)...
Ez nem tudom mennyire fér bele a "Ne légy gonosz" irányelvbe, de nagyon nagyot kaszálnának vele...
Sokszor eszembe jut egy régi könyv (Neonbiblia) néhány sora, ami valahogy így hangzott:
A Sátán két démonát küldte a földre, a pénzt és a technikát....

Szép napot :D
Nagy Gábor | 2012. május 07, hétfő 14:02
Nagyon sokat segítettél János!
Nem értettem hogy úgy 2 hete egy nap alatt 25 helyett visszaesett az oldalam pedig már 4. helyen volt és 29 re esett.
Másik weboldalamnál pedig nem a főoldal került fel a találati listára hanem egy aloldal ami csak egy termékről szólt.
Most már értem az összefüggéseket és tudom mit kell tennem!
Hurrá!
Verdes János | 2012. május 07, hétfő 14:24
Linképítés:

A linképítésnek még mindig nagy szerepe van. Azonban ez könnyen spam-olható. Főként az USÁ-ban, ahol komolyan veszik az internet üzleti erejét.

A Google ilyen algoritmus frissítésekkel is védekezik a spam ellen. Eddig arról szólt a fáma, hogy ki tud több linket szerezni a kezdőlapra. Ezerrel beindult a katalógus és a szatellit oldalak gyártása.

A G testvér kicsit felkavarta az állóvizet. Ne legyen már olyan könnyű dolga senkinek. Újraírja a versenyszabályokat: "Amit a kezdőlappal végeztetek, csináljátok meg az összes aloldallal".
Jánosi Dóra | 2012. május 07, hétfő 18:06
Végre!

Mindig is érdekesnek és tartalmasnak éreztem, és egyre inkább annak érzem az aloldalaimat, mert mélyebben belemennek a főoldalon inkább csak általános témába. Ezért üdvözlöm az új rendszert, remélem, ez megmutatkozik majd a rangsorban is!

Eddig sikerült a keresők első oldalára kerülnöm bizonyos keresési címszavakkal, remélhetőleg eljutok a felsők közé is így...

Köszönöm, János, nagyon sokat segítettél eddig is!
Szendrei Viki | 2012. május 07, hétfő 18:28
Bár a Google azt hirdeti "tartalom a király", sajnos annyira még nem kifinomultak az algoritmusai, hogy ki tudja szűrni a valóban minőségi tartalmat. Még mindig ott tartunk, hogy ha egy adott szövegben adott kulcsszó megfelelő arányban szerepel, akkor agresszív linképítéssel néhány hét alatt fel lehet hozni az oldalt a kulcsszóra.
Bodai Imre | 2012. május 07, hétfő 20:02
Nekem több oldalam is van, különböző típusú, és mértékű optimalizálással. A tapasztalatok nem ilyen egyértelműek. A PR csoport tagság egyenlőre jól működik:)) A Tartalom a király kijelentéssel egyetértek. Az egyszerű, eddig jól működő linkcsere, linkgyűjtés biztos hogy megbukott. A tartalmas linkkatalógusból való link egyenlőre hasznos lehet, de még tart a változás, van ami lement, aztán visszajött. Minden seo fórum ezzel van tele, de nem egyértelmű a megoldás:(((
Verdes János | 2012. május 08, kedd 15:52
Linképítés II.:

Az új felállás feje tetejére állítja majd a linképítést. A következő bejegyzésben ezt jobban kifejtem. Elöljáróban annyit, hogy aki a megszokott módon folytatja a linképítést, helyrehozhatatlan károkat okoz saját magának.

Az azonos link profil miatt minél több helyen fogadják el a linket, annál nagyobb büntetésre lehet számítani.

Micsoda?

Igen, minél több linket fogadnak el, annál nagyobb büntetésre lehet számítani. Mégis az lesz az első, akinek több linket fogadnak el. Ha megoldást talál valamire, amit legközelebb fogok kifejteni.
Magyar Bolt | 2012. május 09, szerda 15:18
én pár hónapja foglalkozok a web-el, a honlappal. eddig sok olvasás és tanulás(hála neked is János) sikerült a 0-ról befutni az első 5be. Mivel elégé új vagyok itt, talán ezért nem háborít fel nagyon a sok újdonság, talán ezért nem is értek mindent.
Pár katalógusba benne vagyok, azokon változtatni nem nagyon lehet, ami megoldás lehet, hogy a baráti linkelőkre ráírok, hogy a hivatkozás ne a főoldal legyen, hanem 1-1 aloldal.
És persze lesem itt is az új tippeket:)

Hozzászólok a témához

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím:
(nem publikus)
Honlap:
*Hozzászólás:

 10 ember köszönte meg.

 

  Verdes János - Honlapkészítés, weboldal készítés
SEOZSENI Belépés
Weblap készítés blog
Kulcscsó sűrűség számítás
Honlapkészítés tippek: címsor ebook (honlap ingyen)
Weboldal készítés tippek: szövegírás ebook (honlap ingyen)