Honlapkészítés tippek - honlapteszt.hu Kitöltött honlapteszt
BLOG Online Marketing ▼ Honlapkészítés ▼ Keresőoptimalizálás ▼ Linképítés ▼ Google Adwords ▼ Referencia Kapcsolat

2012. május 11, péntek 12:35

Linképítés... a PINGVIN algoritmus frissítés után

A Google 2012. április 24-én világszerte egyszerre, egy időben brutálisan megváltoztatta a weboldalak helyezési sorrendjét megállapító algoritmust. Ezt a frissítést Pingvin névre keresztelték. Debütálása óriási vihart kavart: hazánkban több ezren veszítették el bevételi forrásukat

Ezt a cikket - ahogy a többit - sem angolról fordítottam le magyarra, ahogy másoknál megszokott. Mindig saját tapasztalataimat, véleményemet és észrevételeimet írom le. Most 102 weboldal 989 kulcsszó optimalizálását felügyelem. A kulcsszó helyezések változásából hitelesen megállapítható, miként hat a Pingvin frissítés egy-egy honlapra:

 

A hivatalos álláspont szerint a Pingvin frissítés a webspam visszaszorítása miatt lépett életbe. Webspam-nak nevezzük azokat a honlapokat, amelyek jogtalanul állnak a Google élmezőnyében. Értékes tartalom nélküli oldalak, amelyek szinte csak reklámokból élnek.

A webspam visszaszorításával jobb minőségű keresési eredményeket kapunk. Az élmezőnyből eltűnik a szemét és csak a tiszta, értékes, információban gazdag honlapok maradnak.

Mindez nagyon szép...

...de mi van akkor, ha egy értékes weboldalt webspam-nak ítéli az új algoritmus?

30,50 akár 100 helyezés vesztéssel sújtja. Vagy akár örökre, teljesen kizárja a keresési eredmények közül.

A barátságos pingvinke kíméletlenül irtja a webspamot -
Függetlenül attól, hogy egy honlap tényleg szemét,
vagy csak az algoritmus hibájából lett szemétnek megjelölve

Világszerte óriási vihart kavart, hogy számos tiszta, információban gazdag és értékes honlapot ítélt a Google Pingvinje webspamnak. A linképítésre és keresőoptimalizálásra pénzt, időt és energiát áldozó honlapok minden előzetes figyelmeztetés nélkül megkapták a webspam bélyeget.

Végzetes hiba a webspam definíciójában

Mától, ha egy honlap megkapja a webspam bélyeget, búcsút mondhat a bevételeinek. A problémát az jelenti, hogy a Google - lehet, hogy szándékosan - hibásan állapította meg a webspam fogalmát.

Jó eséllyel válik webspammá egy weboldal, ha

  • kulcsszó halmozásokat tartalmaz
  • az oldalra hivatkozó linkek szövege szinte egyezik, vagy nagy hasonlóságot mutat

Az utóbbi definícióban rejtőzik a végzetes hiba.

Teljesen mindegy, hogy milyen okból, de ha egy honlap link profilja olyan linkekkel van tele, aminek a szövege egyezik, webspam bélyeget kap. Az sem számít, hogy a weboldal egy 20 éve működő cég honlapja...

Katasztrófa: aki az eddig megszokott módon folytatja tovább a linképítést, minél eredményesebb lesz, annál nagyobb büntetés várható

A Pingvin frissítés a link szövegek gyilkosaként vonul be a történelembe.

A Google azon állásponton van, hogy egy jó honlapnak nincs szüksége mesterséges linképítésre. Legyen informatív, friss tartalom, ami majd magától vonzza a weboldal tulajdonosok elismerését. Vagyis a releváns linkjeit.

A Google nincs tisztában a magyar mentalitással. A jó dolgokat szinte senki sem köszöni meg, míg a rossz dolgokért azonnal meghurcolják az embert. Lehet, hogy Amerikában működik ez a módszer, de itt nagyon elbukott.

A magyar emberek nagy része azt sem tudja, hogyan lehet egy honlapon egy linket elhelyezni. De ha mégis tudja, nincs az a jól megírt cikk, ami megérne egyetlen linket.

Manapság ki ér rá 1-2 évet várni arra, míg felfut a weboldala önmagában azzal, hogy értékes, hasznos, elismerésre méltó weboldalt készít?

Főleg akkor, ha a konkurensek intenzív linképítéssel egyre jobb és jobb helyeket érnek el.

Mint tudjuk, a mesterséges linképítés 80-90%-ban járul hozzá a keresőoptimalizálás sikereihez.

Egy jól működő weboldal évek óta gyűjtögeti a linkeket. Különféle katalógusokból, fórumokból, portálokról, stb. A tisztességesen gyűjtögetett linkek során egyre jobb helyet ér el a keresőben. Örül, mert jönnek a látogatók.

A növekvő konkurencia nyomás hatására a linképítés egyre aktívabb, intenzívebb és erőteljesebb ütemet vesz fel.

Magyarországon ez katasztrófához vezet:

A Pingvin algoritmus webspamnak nevezi azt az oldalt, amely a linképítés során ugyanazt, vagy majdnem mindig ugyanazt használja a link szövegének. Tehát egy tisztességes virágárus, akinek 300 link katalógus is jóváhagyta a linkjét mostantól fogva webspamnak minősül. Csak azért, mert a katalógusokban szereplő linkek szövege szinte mindenhol ugyanaz.

Minél több linket fogadnak el a linkkatalógusokban, a végén annál nagyobb lesz a bukás.

A Pingvin frissítés miatt a keresőoptimalizálás árak jócskán emelkednek. Az optimalizálók számára nagyobb szellemi kihívást, az ügyfelek számára többlet költséget jelent az új algoritmus

Menjünk le egészen a probléma gyökeréig. A problémát egy új szakma, a keresőoptimalizálás megjelenése okozza.

Intelligens emberek világszerte nagyító alá vették a Google ismeretlen algoritmusát. Hamarosan ízekre szedték. Megfejtették a Google rangsorolási titkát. Blogokon, fórumokon terjedt a hír, hogy a Google keresőt gyerekjáték kizsákmányolni.

Néhány óra alatt csodákat lehet elérni:

  • be kell írni a megfelelő kulcsszavakat a weboldal megfelelő helyeire (title, h1, képek, stb)
  • szerezni kell olyan linkeket, aminek a szövegében benne van a kívánt kulcsszó

Ezután kényelmesen hátradőlünk és élveztük, ahogy a Google postás hozza a több százezres, vagy akár milliós nyugdíjat.

A pénz szaga terjeng a levegőben. Egyre többen kívánják meg ezt a nyugdíjas jólétet. Egyre nagyobb a sor, a lökdösődés és a dulakodás és a tömeg a Google Kánaán kapuiban. Mindenki az első akar lenni. Az asztalostól kezdve a virágárusig mindenki ismerte az aranytojást tojó tyúk gyengéjét:

  • szerezz több linket
  • szerezz még több linket
  • szerezz még ennél is több linket

A keresőoptimalizálás tojt egy tojást, amiből egy megvadult bika kelt ki. Ezt hívjuk ma linképítésnek. Minden áron linkeket kell szerezni. Többet, jobbat, mint a sorban tolongó konkurensek tömege. Egyre több pénzt költenek az emberek linképítésre.

A befolyt pénzből új dolgokat lehet kitalálni:

  • online apróhirdetés feladásával is lehet linket szerezni
  • blogokban hozzászólásokkal is lehet linket szerezni
  • linkkatalógusba történő link ajánlással is lehet linket szerezni
  • álblogok, álhonlapok készítésével is lehet linket szerezni
  • fórum aláírásokkal is lehet linket szerezni
  • linkcserével is lehet linket szerezni
  • weboldalak láblécében elhelyezett - ún. sitewide (ejtése: szájtvájd) - linkekkel is lehet linket szerezni

A honlap tulajdonosok elkezdtek egyre több pénzt költeni linképítésre. A keresőoptimalizálás díjának 80-90 százalékát a linképítés teszi ki.

Az olcsó és hatékony keresőoptimalizálás gomba módra terjedt. A Google ezt nem nézheti ölbe tett kézzel. Nem egy jótékonysági szervezet. Több tízezer alkalmazottját, szerver parkjait, saját műholdjait, saját erőműveit valamiből finanszírozni kell.

Egyetlen bevételi forrása a keresőben megjelenő hirdetés, az Adwords.

A leleményes honlap tulajdonosok pedig inkább kifizették az egyszeri 100.000 forintot keresőoptimalizálásra, mintsem fizessenek havonta 100.000 forintot Adwords hirdetésre. A kereső megjelenésekre fordított pénz jelentős részét a mai napig a keresőoptimalizálásra költik. Nem pedig Adwords hirdetésre.

Matt Cutts, a Google mérnöki csapatának vezetője, így nyilatkozott a keresőoptimalizálásról:

 

„We want people doing white hat search engine optimization
(or even no search engine optimization at all)...”

„Azt akarjuk, hogy az emberek csalás nélkül optimalizálják honlapjaikat (de leginkább azt, hogy senki semmit ne optimalizáljon)...”

Forrás: Matt Cutts blogja

 

A Google fejeinek az év végén számokat kell prezentálni. A bevételt évről évre növelni kell. Hihetetlen, de válság ide, válság oda: a Google-nek sikerül minden évben felülmúlni az elmúlt év bevételeit.

Mit gondol mindezek fényében? Vajon megeshet, hogy a Pingvin algoritmus hátterében egy újabb profit növelő marketing kampányt folytat a Google?

Most, hogy mindezekkel tisztában van, magától is rá fog jönni, hogy mit kell tenni ezután:

A Google egyik lehetséges célja, hogy a keresőoptimalizálás költségeit növelje. Minél drágább a keresőoptimalizálás, annál többen váltanak át Adwords hirdetésre. A bevételt pedig az Adwords hozza.

A mostani Pingvin frissítés úgy teszi drágábbá a keresőoptimalizálást, hogy súlyosan bünteti az egyező link szövegeket. Ezzel hazavágta a linképítést.

Minél több linket szerez egy honlap, annál nagyobb büntetésre számíthat.

Egyesek itt feladják és lemondanak a mesterséges linképítésről. De nem mindenki. A ravaszabb versenytársak alkalmazkodnak és túlélnek.

Az alkalmazkodás és túlélés 7 szabálya:

  • Egyedi link szöveg: Ezután úgy szerezzen linkeket, hogy minden linknek egyedi szövege legyen. Legyen inkább kevesebb link egyedi felirattal, mint sok egyező link és egy 50 helyes büntetés.
     
  • Mély linkek: Sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a mély linkekre. Célszerű a kezdőlappal legalább egyenlő értékben az aloldalak linképítésére is hangsúlyt fektetni.
     
  • Ossza be az idejét: A Google figyeli a linkek szaporodásának ütemét. Ha túl gyorsan szerez linkeket, büntetésre számíthat.
     
  • Adat módosítás: Ha van rá lehetőség, keresse fel azokat a linkgyűjtő katalógusokat, ahova regisztrált. Próbálja meg mindenhol egyesével átfogalmazni a link szöveget.
     
  • Hígítás: Kevés esély van arra, hogy a több éves linképítés során szerzett linkeknek a szövegét egyesével át lehet írni. Nincs más megoldás, mint gyorsan új linkeket kell szerezni teljesen eltérő szöveggel. Idővel megszűnik a büntetés, mert az új linkek felhígítják a linkek szövegét.
     
  • Szókincs: Képzelje el, hogy a weboldalára hivatkozó összes linket szavakra bontjuk. Új sorba írjuk azokat a szavakat, amelyekkel eddig még nem találkoztunk. Mekkora lesz így a lista? 5-10 elemet számlál? Törekedjen arra, hogy a linkek egyedi szavait tartalmazó lista tetemes legyen. 50 szó alatt meg se álljon.
     
  • Asszociáció: Hanyagolja az olyan linkeket, amelyik csak fő kulcsszavakra épülnek. Bártan lehet linkeket írni a kulcsszavakra asszociálható szavakkal is. Az értéke teljesen egyforma. Az új asszociációs rendszer tudja, hogy a tulipán és a rózsa egyaránt virág. Virág, virágküldés feliratú linkek mellett aktívan használjon virágneveket tartalmazó linkeket.

Önnek mi a véleménye a Pingvin frissítésről? Webspam elleni küzdelem vagy csak egy újabb marketing fogás?

Írja meg véleményét a Pingvin update hatásáról. Szívesen olvassuk tapasztalatait.

Előnyös helyezéseket kívánok, tisztelettel:

Idő = Élet. Ne töltse idejét (életét) új ügyfelek szerzésével. Legyen több ütős honlapja is a Google kereső élmezőnyében. Impulzív reklámszövegekkel maximalizálja az eladások számát. Lazítson és élvezze, ahogy az online vevőszerző folyamat magától termeli a profitot. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Világszínvonalú honlapkészítés, automatizált keresőoptimalizálás és impulzív reklámszövegírás szakértője

 

 

Címkék: linképítés, keresőoptimalizálás, pingvin

11 hozzászólás

Simon Bence | 2012. május 11, péntek 13:06
Érdekes cikk, szerencsére a mi honlapunkat nem érintette a változás, az adott kulcsszavakra. Mondjuk csak saját magam optimalizálgattam, az éppen aktuális tudásszintem szerint.

Ebből a cikkből is sokat tanultam, a ezen hozzászólásnál a honlapcímben máris egy mélylinket helyeztem el. :-)

üdv. Bence
Bodai Imre | 2012. május 11, péntek 13:20
A legtöbb katalógus eddig is csak egyedi szöveggel fogadta el a beküldött linkszövegeket. A nagyobb gond az egyszerű linkcseréknél adódik. Készítettem két viszontlink köteles lingyűjteményt. A viszontlink nem a gyűjteményre, hanem az általam linképített oldalra mutatott. Több mint egy évig kiválóan működött aztán pingvin......
Balog Zsolt | 2012. május 11, péntek 16:00
Cégünk tetőcsomagtartó bérléssel és forgalmazással foglalkozik. Weboldalunkat jómagam készítem és optimalizálom. Minden nap foglalkozom vele, sok munkám van benne.

A Pingvin bevezetése előtt a tetőcsomagtartó kulcsszóra a találati listán a weboldalam a negyedik helyen szerepelt.

Most az első!! Úgyhogy Én örülök a Pingvinnek.

Mindenesetre köszönöm a cikket. Sokat tanultam belőle.
Nagy Endre | 2012. május 11, péntek 20:51
Nekem két weboldalam van. Az egyiket egy cég próbálja előrébb hozni, a másikat én. Amelyikért fizetek az nagyon hátra került. A másik, aminek én végzem a link építését (a weboldalt is én csináltam), az meg előre került. Jelenleg csak az utóbbiból van munkám. Tehát a pingvinnek örülök is, meg nem is.
A NagyZ | 2012. május 12, szombat 20:24
Azok a linképítő cégek dőltek be akik eddig is szemét munkát végeztek. Válogatás nélkül küldözgettek be linkeket mindenhová, Pedig 2 éve mondom, h minőségi linkeket kell szerezni az oldalra, lehetőleg releváns oldalról. Mondom azt is, h a nofollow csak ajánlás és nem szentírás, de mondhatom amíg nincs komolyabb következménye csak lehurrogtak.

És még egy, az on-site seo jelentősége nőtt, és hála istennek a felhasználói élmény, így aki eddig azt hitte az optimalizálás linkek gyűjtése az most pofára esik. Nem baj ez a szakma nem hígul hanem koncentrálódik.
Berkes-Szabó Tamás | 2012. május 13, vasárnap 03:53
Ami azt illeti, mindkettő. Márminthogy webspam elleni küzdelem ÉS üzleti fogás. Hiszen ez a Google esetében sohasem választható el egymástól a kettő.

Gondoljuk csak bele: a Google többször deklarálta: őt egyáltalán nem érdekli, ha valaki nem jár jól az algoritmusukkal. Őket egyetlen dolog érdekli: hogy aki a keresőbe beírt valamit, az valóban számára értékes találatokat kapjon. Ugyanis így tudja legjobban kiszolgálni a felhasználókat, így tudja az AdWords hirdetéseket is a legjobban pozicionálni. Értelemszerűen a Google-t egyáltalán nem érdekli az egyes vállalkozók sorsa, az, hogy ki mennyi időt, energiát, pénzt fektetett a SEO-ba, hogy ingyen vagy annál olcsóbban ott szerepeljen, ahol azok, akik ugyanezért súlyos pénzeket csengetnek a Google-nak.

Valljuk be: nagyon egyszerű lett a recept, hogy valaki megelőzze a versenytársakat és ez a Google-nak egyáltalán nem érdeke, sem üzleti-, sem kereső-hatékonysági szempontból. Hiszen ő addig van versenyelőnyben a konkurensekkel szemben, amíg azoknál hasznosabb találatokat tud produkálni a felhasználóknak. Ha a felhasználók azt látják, hogy nem a legérdekesebb tartalom jön fel az első 5-ben, vagy 10-ben, hanem az, akinek a legtöbb ideje, illetve pénze van arra, hogy odakerüljön, nem biztos, hogy komolyan veszi a Goggle-t, lehet, hogy keres másutt is, más keresőkkel, és végül leszokik a "guglizásról"

Valljuk be, nagyon sok esetben nem a legprofibb szakember, nem a legkedvezőbb ajánlat várta az embert az első pozíciókban, sokszor értetlenül álltunk a találati listák előtt. Sokan kaptunk mostanában többezres nagyságrendű linképítésre szóló ajánlatokat "profi SEO"-vállalkozásoktól, olyan potom pénzért, amennyiért egy unatkozó kispénzű egyetemista tizedannyi linket sem szerzett volna. Ha valóban ilyen egyszerű az első helyre kerülni, akkor alighanem jogosan látta úgy a Googli vezetése, hogy eljött az ideje a változtatásoknak.

Jó ok ez az áremelésre, de jó alkalom arra is, hogy kiderüljön, ki a valóban profi szakember a témában. Linket építeni, linkkatalógusokat létrehozni bárki tud - de értékes, tartalmas szakmai weboldalakat is fognak-e produkálni ezek a szakik?

Nem féltem a SEO-sokat. Nem ez az első algoritmus-változás és a vérprofik hamarosan nyilván könnyedén odatolnak egy-egy megrendelőt, ahova akarnak. És akkor majd a Google ismét változtat.... :)
Ingyenes Linkkatalógus | 2012. május 13, vasárnap 19:12
Nem értek egyet a link spam meglátással. Nem tudom mi alapján jutottál erre a meglátásra. Oldalaim az úgynevezett spam kulcsszavakra megőrizték a helyezésüket viszont a más szavakra találatok jócskán visszaestek. Szerintem a szinonimákra nem ad találatot vizsgálatom szerint. A link építésben résztvevő kulcsszavakra ugyan olyan jó helyen maradtak oldalaim.
Juhász Gyula | 2012. május 15, kedd 13:50
Honlapomat ( 10 éves ) együtt optimalizáljuk webmesteremmel már évek óta tiszta legális módszerekkel.

Áprilisban az évek alatt megszerzett jó helyeket elveszítettük.( 3-4. helyről 70. helyre, stb.. )

Az eddigieknél is szigorúbban, egy új stratégiával elkezdtük a munkát ( a link építésben nem voltunk eddig túl jók ), még korrektebb tartalom, "keresőbarát technika" , több releváns információ,..stb., a link építésnek még az elején járunk.

Május 11.-i google scan az oldalunkat újra előre sorolta, sőt még jobb helyre mint azelőtt volt!

Lehet hogy a domain kora is számít?

Ha van Pingvin ha nincs én örülök a változásnak.
Pap Ágnes | 2012. május 15, kedd 13:51
A változás hatására az oldalam visszaesett a legfőbb kulcsszavamra az 1. helyről a 3-4-re. A látogatottságomon már észre is vettem.

A témával foglalkozó bérelt webáruházam, pedig felugrott a google 2.oldalára, előtte sehol sem volt, hiába pörögtem rajta.

Szóval nem tudom sírjak-e vagy nevessek.

De az 1. helyemet szeretném vissza!!! :)
Jugász Zoltán | 2012. november 10, szombat 09:54
Hát igen egy estben én is kaptam büntetést !
Polom Andrásné | 2014. február 26, szerda 20:29
Köszönöm a sok hasznos információt!

Hozzászólok a témához

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím:
(nem publikus)
Honlap:
*Hozzászólás:

 20 ember köszönte meg.

 

  Verdes János - Honlapkészítés, weboldal készítés
SEOZSENI Belépés
Weblap készítés blog
Kulcscsó sűrűség számítás
Honlapkészítés tippek: címsor ebook (honlap ingyen)
Weboldal készítés tippek: szövegírás ebook (honlap ingyen)