Honlapkészítés tippek - honlapteszt.hu Kitöltött honlapteszt
BLOG Online Marketing ▼ Honlapkészítés ▼ Keresőoptimalizálás ▼ Linképítés ▼ Google Adwords ▼ Referencia Kapcsolat

2012. augusztus 27, hétfő 12:32

Mikor járt a Googlebot a honlapján?

Weboldalak optimalizálása során igen jó támpontot jelent, ha tudjuk, hogy a Googlebot milyen gyakorisággal látogatja meg honlapunkat. A Googlebot kiemelkedően fontos szerepet kap a keresési eredmények rangsorolását illetően. Nélküle egyszerűen nincs Google kereső. Egyedülálló szerepe ellenére egy átlagos honlap tulajdonos nagyon keveset tud a Googlebot működéséről.

A Googlebot a Google keresőrobotja, ami az indexhez szükséges webo...

...hmmm...

...ez így kínai.

A teljes megértés kedvéért szükséges néhány alapvető fogalmat és jelentésüket tisztázni:

Fogalmak és jelentésük: Kulcsszavas kereső, Index, Keresőrobot, Googlebot

Kulcsszavas kereső

A XX. század egyik legnagyobb vívmánya kétség kívül az internetes kulcsszavas keresők megjelenése. Az internet emberi elmével felfoghatatlan mennyiségű, szabadon elérhető információt tartalmaz. Az egyetlen probléma, hogy ehhez az információhoz nagyon nehéz (volt) hozzáférni.

A kulcsszavas keresők megjelenése előtt csak akkor tudtunk egy weboldalt meglátogatni, ha ismertük annak a domain nevét. Képzelje el, hogy ott az internet végtelen világa, Ön ebből mégis csak azt a pár honlapot látja, aminek jól ismeri a domain nevét. Ön számára az internet csupán 10-20 honlapból áll. Ami lesújtó élmény...

Egy végtelen világban Ön a pincébe van zárva egy kicsi, nyirkos, sötét cellában. A bilincsekből szabadulást a kulcsszavas keresők megjelenése hozta.

Néhányan felismerték, hogy szükség van egy olyan keresőre, ahol a világháló minden információja egy karnyújtással elérhető. A felhasználó begépeli a keresés tárgyát, a kereső átvizsgálja a világháló összes weboldalát, megállapít egy rangsort, majd a végtelen internet minden tudása feltárul a felhasználó előtt. Aki kedvére legeltetheti elméjét a bőséges információ zöldellő mezején.

Önnek nem kell ismernie a célt, ahova látogatni akar. A kulcsszavas kereső majd megmutatja, hogy Ön milyen lehetőségek között válogathat.

 

Index

Óriási probléma, hogy ennek a megvalósításához szükség van egy gigászi méretű adatbázisban tárolni az összes weboldalon található információt. Képzeljen el egy könyvtárat, ahol 8.000 milliárd weboldalon található összes információ ABC sorrendben hever a polcokon.

A főnök - vagyis Ön - utasítja a könyvtárost, hogy keressen meg minden weboldalt, ami teniszcipővel foglalkozik, mert Önt éppen teniszezni hívták és nincs hozzá megfelelő cipője. A könyvtáros megkeresi a T betűt. Megkeresi a Teniszcipő szót. A teniszcipő szó alatt talál 128.000 bejegyzést.

Gyorsan átnézi, hogy mit talál mind a 128.000 bejegyzés alatt. Elrendezi a bejegyzéseket annak alapján, hogy mit ítél a leginkább felhasználhatónak. Majd átadja a listát Önnek abban reménykedve, azon izgulva, hogy vajon a főnök megtalálja-e, amit keres.

A valóság sokban hasonlít ehhez a példázathoz.

A könyvtárt, ahol a végtelen információ található, index-nek nevezik.

A szó eredete a könyvek hátulján található indexre vezethető vissza. Az indexben fel van sorolva a könyvben szereplő összes szó, majd mellette az oldalszámok, ahol az adott szó található. Amikor egy szó előfordulását keressük, az indexben megkeressük az adott szót, majd átnézhetjük a hozzá tartozó oldalakat.

 

Keresőrobot

A könyvtár tehát az index, a könyvtáros pedig a rangsorolást megállapító algoritmus.

A példázat működéséhez szükség van még valakire, aki megtölti könyvekkel a könyvtárat. Őt hívjuk keresőrobotnak.

A keresőrobot feladata egyszerű. Keressen meg minden információt és helyezzen el az index-ben. A keresőrobot egyetlen feladata felkeresni az összes elérhető webcímet és a tartalmát lementeni az index-be.

 

Googlebot

A Google keresőrobotja szüntelenül dolgozik a Google 60.000 szerverén. Az algoritmus Googlebot névre hallgat.

A Googlebot úgy működik, mint egy átlagos felhasználó. A kezdőlapról kiindulva követi a weboldalon található linkeket. Amit talál, azt lementi az index-be. Ezt a folyamatot nevezik feltérképezésnek.

Milyen oldalakat talált az Ön honlapján? Ezt ellenőrizheti azzal, ha a Google keresőbe ezt írja be:

site:domainnev.hu

Például:

site:honlapteszt.hu

A Googlebot látogatások gyakorisága és mélysége eltérő. A hiteles, megbízható honlapokat gyakrabban látogatja a Googlebot és az index állományba is több információt helyez

A Googlebot látogatások gyakorisága

A Googlebot látogatások gyakorisága azt jelenti, hogy mennyi idő telik két alkalom között, amikor ugyanazt a webcímet látogatja meg a Googlebot. Kiemelkedően hiteles honlapoknál óránként többször is felkeresi a Googlebot a kezdőlapot. Gyenge oldalaknál több hét is eltelik, amíg újra a Googlebot a honlapra látogat.

A Googlebot látogatások gyakoriságáról következtethetünk arra, hogy mennyire nívósnak ítéli meg a Google a honlapunkat. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a Googlebot ritkán látogatja meg a kezdőlapot, nem számíthatunk arra, hogy a kereső élmezőnyében lássuk a weboldalunkat.

Amikor azt tapasztaljuk, hogy naponta többször is felkeresi a Googlebot a kezdőlapot, a weboldalunk értékes, megbízható forrásnak számít. Vagyis jó eséllyel kerülhet honlapunk az első 3 közé.

 

A Googlebot látogatások mélysége

A Googlebot látogatások mélysége azt jelenti, hogy a kezdőlapon kívül hány másik oldalt térképez fel a Googlebot, ami az adott domain név alatt elérhető.  A Googlebot a kezdőlapról kiindulva követi a weboldalon található linkeket. De nem minden weboldal kapja meg azt a megtiszteltetést, hogy a linkek követésével bekerül az index állományba az összes elérhető oldal.

Minél megbízhatóbb egy weboldal, annál több oldala kerül az index állományba. Egy megbízható honlapnak több száz, ezer, százezer vagy akár milliós nagyságrendű is lehet az index állományba lementett lapok száma.

Egy gyenge oldalnak csak néhány tucat, maximum pár száz oldala kerül az index állományba.

Ezt ellenőrizhetjük a site:domainnev.hu kereséssel.

Megfelelő linképítéssel növelhető a Googlebot feltérképezésének gyakorisága és mélysége

A domain név rangja, megbízhatósága határozza meg, hogy milyen gyakran és milyen mélyen térképezi fel a Googlebot az adott honlapot. A feltérképezés gyakoriságát merőben meghatározza a PageRank.

Minél több, értékesebb link hivatkozik egy adott webhelyre és a webhelyen előforduló oldalakra, annál gyakrabban és mélyebben látogatja meg a Googlebot a honlapot.

 

Fontos az egyensúly

Nem jó, ha csak arra koncentrál, hogy a kezdőlap kapjon értékes linkeket. A Pingvin büntető algoritmusa egyrészről súlyos károkat okozhat emiatt. Másrészről ezzel a módszerrel csak a feltérképezés gyakoriságát növeli, a mélységét nem.

A feltérképezés mélységének növeléséhez elengedhetetlen, hogy a webhely kezdőlapon kívüli oldalai - ún. aloldalai - is megfelelő számban, mennyiségben és minőségben kapjanak más weboldalakról linkeket.

Hogyan lehet megmondani, hogy mikor járt a honlapján a Googlebot?

Statisztikai szoftverek telepítése

Léteznek különféle statisztikai szoftverek (Webalizer, Crawltrack, stb...), amelyek többnyire a szerver naplóját dolgozzák fel. Be lehet állítani úgy a szervert, hogy egy naplóba (ún. „log”) mentse el az oldalletöltések adatait.

A naplóba kerül a látogatás ideje, a lekért oldal webcíme, a látogató IP címe és a látogató által használt böngésző típusa.

A statisztikai szoftver ezeket az adatokat dolgozza fel és varázslatos szépségű grafikonokat készít. A könnyű kezelőfelületen viszonylag gyorsan megtalálhatjuk, hogy milyen gyakran és sűrűn jár a Googlebot a honlapunkon.

Előnye:

  • A statisztikai szoftvereket viszonylag gyorsan, kb. fél óra alatt fel lehet telepíteni.
  • Előre elkészített kezelőfelülete a telepítést követően azonnal használható
  • Szép kivitelezés, tetszetős grafikonok

Hátránya:

  • A telepítéshez legtöbb esetben rendszergazda szükséges
  • A rengeteg napló bejegyzés felemésztheti a tárhelyet
  • A napló a hasznos információ mellet sok haszontalan információt is tartalmaz. Mint péládul képek, stíluslapok, javascript kódok letöltése. Az állandó naplózás (ún. „logolás”) erőforrás igényes, vagyis lassítja a szervert. Csúcsidőben érezhetően lassabb az oldal betöltési ideje, ami lehet akár a logolás miatt is.

 

Saját szoftver készítése

Erőforrás és tárhely takarékosság szempontjából szóba jöhet egy egyszerű, saját fejlesztésű szoftver elkészítése. Az alapot az szolgáltatja, hogy a Google keresőrobotja az feltérképezés során egyedi böngészőt (ún. „User-Agent”-et) használ.

A Googlebot a következő „User-Agent”-et használja:

  • Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
  • Googlebot/2.1 (+http://www.googlebot.com/bot.html)
  • Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)
  • Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 4_1 like Mac OS X; en-us) AppleWebKit/532.9 (KHTML, like Gecko) Version/4.0.5 Mobile/8B117 Safari/6531.22.7 (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

PHP-ban például így lehet kihasználni:

 

$_IS_GOOGLEBOT=((strpos($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],
'Googlebot')!==false))?true:false;

 

Az $_IS_GOOGLEBOT változó igaz vagy hamis értékkel tér vissza az oldalletöltést kezdeményező böngészőtől függően. Tetszésünk szerint variálhatunk, hogy az oldalletöltéseket valós időben vagy erőforrás takarékosság miatt valami más módszerrel, például az adatbázis bejegyzések alapján utólag ellenőrizzük.

Ilyen megoldásokat akkor könnyű használni, ha tartalomkezelő rendszert használunk. Elég néhány sort az index.php elejére biggyeszteni, és már működik is a saját szoftverünk.

Előnye:

  • Korlátlan felhasználási mód. Olyan elemzést is készíthetünk, amelyet az előre megírt programokkal nem.
  • Villámgyors oldalbetöltési idő
  • Tárhely takarékosság

Hátránya:

  • Időigényes a megfelelő szoftver elkészítése
  • Grafikonok és a kezelőfelület elkészítése problémás, rengeteg időt emészt fel

„János, Ön mit használ?”

Fiatalon, de a számítógépek kőkorszakában kezdtem programozást tanulni 7 évesen. Belém nevelték, hogy mindig az erőforrást tartsam szem előtt. Saját szoftvert használok, hogy az oldalletöltések villámgyorsak legyenek.

A szerveren a logolást teljesen kikapcsoltam. 2 nap alatt 2 gigásra hízott a log, szóval nem erre akarom felhasználni a tárhelyemet.

Mivel a szerver bírja, valós időben ellenőrzöm, hogy Googlebot jár-e az oldalamon. Az adatbázisba csak azokat a bejegyzéseket mentem, amikor Googlebot jár az oldalamon. Így is sok gigás az adatbázis, nem akarom még jobban növelni.

Az adatbázis táblában nincsenek indexek. A táblába írás így villámgyorsan megtörténik.

Van egy segédtábla, ami megegyezik az eredeti táblával, de indexek használatával. Amikor egy elemzést készítek, picit várni kell, míg az eredeti táblából átmásolja az indexelt táblába.

Előnye:

  • Villámgyors oldalletöltés
  • Minimális tárhely fogyasztás

Hátránya:

  • Mikor elemzést készítek, az első betöltésre picit várni kell, míg az adatok átmásolása megtörténik

Ön mit használ?

Ön használ valamit a Googlebot látogatások ellenőrzésére? Ha igen, írja meg milyen gyakran járnak honlapján a Googlebotok!

Sok-sok robot látogatást kívánok, tisztelettel:

Idő = Élet. Ne töltse idejét (életét) új ügyfelek szerzésével. Legyen több ütős honlapja is a Google kereső élmezőnyében. Impulzív reklámszövegekkel maximalizálja az eladások számát. Lazítson és élvezze, ahogy az online vevőszerző folyamat magától termeli a profitot. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Online marketing és impulzív reklámszövegírás szakértője

 

Címkék: eszközök

Hozzászólok a témához

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím:
(nem publikus)
Honlap:
*Hozzászólás:

 9 ember köszönte meg.

 

  Verdes János - Honlapkészítés, weboldal készítés
SEOZSENI Belépés
Weblap készítés blog
Kulcscsó sűrűség számítás
Honlapkészítés tippek: címsor ebook (honlap ingyen)
Weboldal készítés tippek: szövegírás ebook (honlap ingyen)